يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۱۲:۲۴ ق.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

سوالات شرعی راجع به حیض

سوالات شرعی راجع به حیض

سوال: بعضى از خانم‌ها بعد پاک شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چرکین یا زرد رنگ مى‌‌بینند که نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفه‌شان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزه‌شان را ترک نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاک به حساب آورند و غسل نمایند؟

 

جواب: اگر لک‌بینى است در صورتى که تا ده روز قطع مى‌‌شود ادامه حیض محسوب مى‌‌شود.(آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: زنی که رحِم او با عمل جراحی خارج شده، و رحم ندارد، اگر خونی ببیند که صفات و شرایط حیض را دارد، آیا حیض محسوب می‌شود؟

در فرض سوال، اگر آن خون، ناشی از جراحت نباشد، حکم حیض را دارد؛ البته برخی مراجع (آیة الله شبیری زنجانی دام ظله) آن را حیض ندانسته و برخی (آیة الله وحید خراسانی دام ظله) نیز معتقدند: در این صورت، زن باید احتیاط نموده و محرمات حائض را ترک و واجبات مستحاضه را انجام دهد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
اگر رحم زنى را در اثر بیمارى و عمل جراحى برداشتند و خون ببیند اگر خون جراحت باشد مثل سایر خون‌هایى است که از جراحت مى‌باشد و در غیر این صورت ممکن است خون حیض و یا استحاضه باشد.

حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):
خون حیض نیست.

حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و افعال مستحاضه جمع نماید.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال حیض محسوب می‌شود.
 
سوال: خانمی که برای انداختن کامل جنین مرده‌اش مجبور به انجام چندین کورتاژ شده، خونی که بعد از هر کورتاژ می‌بیند، چه حکمی دارد؟


در این موارد، هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد به شمار می‌آید و بر این اساس، همانطوری که ده روز خونریزی بعد از خروج اولین قطعه جنین، حکم نفاس دارد، خون بعد از خروج قطعه آخر جنین نیز تا ده روز محکوم به نفاس است. (البته آیت الله مکارم شیرازی در فرضی که خلقت جنین کورتاژ شده کامل باشد، در خونریزی دوم فرموده اند: زن باید بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.)

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد محسوب می‌شود. و بعد از اتمام دوره نفاس که از زمان بیرون‌آوردن آخرین جزء محاسبه می‌شود باید غسل نفاس به جا آورد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال خون دوّم نیز نفاس است و بعد از پاکی باید مجدداً غسل نفاس انجام دهد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در فرض سوال اگر خلقت بچه کامل شده بوده است خون اول حکم نفاس دارد و در ایام پاکی حکم زنان پاک را دارد و در خونریزی دوم بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.


حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال از زمانی که قطعه آخر جنین خارج شده تا ده روز خون محکوم به نفاس است همانطوری که ده روز اول هم محکوم به نفاس بوده است.


چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:


سوال: آیا سجده زیارت عاشورا براى خانم‌هایى که عذر شرعى دارند، جایز است؟


جواب: اشکال ندارد.

 پاک شدن از حیض,خون حیض

بعد از یائسگی خونی که زن می‏بیند استحاضه است

 
 سوال: زنى که داراى عادت استحاضه است و پس از پاک شدن بر اثر ندانستن مسأله در هنگام غسل به جاى گفتن «غسل استحاضه» از جمله «غسل حیض» استفاده کند و پس از چند هفته متوجه قضیه گردد باید چه کند؟


جواب: اگر نیت او غسل استحاضه بوده ولى در لفظ غسل حیض گفته است، غسل او اشکال ندارد.

 

سوال: برخى از خانم‌ها دو سه روز قبل از ایام حیض ترشحاتى چرکین یا زرد رنگ مى‌‌بینند، وظیفه‌شان چیست؟

جواب: اگر لک‌بینى محسوب مى‌‌شود و استمرار ندارد، حکم استحاضه را دارد.
 
سوال: بعضى از خانم‌ها بعد پاک شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چرکین یا زرد رنگ مى‌‌بینند که نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفه‌شان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزه‌شان را ترک نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاک به حساب آورند و غسل نمایند؟

 

جواب: اگر لک‌بینى است در صورتى که تا ده روز قطع مى‌‌شود ادامه حیض محسوب مى‌‌شود.
 
چند استفتاء از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:

سوال: آیا زن که در عادت ماهیانه است می‏تواند به مجالس سخنرانی و موعظه (دعا) و حتّی نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و کنار بنشیند؟

پاسخ: در غیر مسجد می تواند بنشیند و گوش بدهد.

 سوال: خانمی که برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه آی یودی یا قرص استفاده می‏کند اگر دراین حالت خونریزی یا لک بینی داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسخ: در صورتی که یک دفعه چند ساعت یا چند دقیقه ‏ای باشد یا ابتدا و انتهای آن کمتر از سه روز باشد حیض نیست و استحاضه است ولی اگر سه روز یا بیشتر باشد و مصادف با ایام عادت باشد حیض است و احکام هر دو از حیث غسل و وضوء و... در رساله مذکور است.

 سوال- گاهی 8 روز و گاهی 6 روز خون می‏بینم آیا در مدتی که 8 روز خون می‏بینم (در آن دو روز) هم حیض حساب می‏شود یا نه؟

پاسخ: در فرض سوال کل 8 روز حیض است.

 

سوال- زنی که 50 سال او تمام شده (یا سیده‏ای که 60 سال او تمام شده) اگر با مصرف داروهای هورمونی که متداول است و پزشکان بعد از یائسگی تجویز می‏کنند خونریزی با مشخصات حیض پیدا کند آیا این خونریزی حیض محسوب می‏شود یا استحاضه است؟

پاسخ: بعد از یائسگی خونی که زن می‏بیند استحاضه است گرچه صفات خون حیض را داشته باشد.

 

منابع:
islamquest.net
leader.ir
anhar.ir

tebyan.net



نظرات (۱)

  1. سلام.
    سایت خوبی داری.
    یه سر هم به سایت منم بزن.
    اگه دوست دارید میتونید با هم تبادل لینک کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی