درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۸ -
۱۴۵۹ -
۲۵۸۵ -
۱۱۶۶ -
۷۸۱ -
۲۸۹۳ -
۵۸۳ -
۲۱۲۳ -
۱۹۲۵ -
۴۷۳۰
پيوندها
بینش هاى قرآنى در ساختار کانون خانواده

اگر در آیات قرآنى و بویژه "سوره نور" بادقت نگاه کنیم به خواست خدا به این حقیقت خواهیم رسید که مقصود از احکام شریعت پیرامون پیوند میان مرد وزن ساختن خانهاى آکنده از ایماناست وخانواده براین پایه ها استوار مىباشد:
1 - دیواره این خانه همان حدود شرع است در مورد زن ومرد زناکار، چه هر یک از آن دو بى هیچ ملاطفتى(بنا بر أصل حکم شرعى) به صد ضربه تازیانه محکوماند..
خداوند مىفرماید:(الزَّانِی لَا
یَنکِحُ إِلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنکِحُهَا
إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌوَحُرِّمَ ذلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ(1)).
"زنان ومردان زناکار را هر یک صد ضربه تازیانه بزنید واگر به خداوروز قیامت
ایمان دارید مبادا که در اجراى حکم خدا نسبت به آناندستخوش رأفت گردید،
باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهدهکنند."
2 - بدینسان دین، احترام به کانون خانواده را با دژ بندى آن بوسیلهنرده هایى محکم بنیان نهاده است که مىتوان آن را در تحریم پیوندجنسى میان مرد وزن، جز آنگاه که پروردگار مى فرماید جلوهگردانست وشاید همین اصل در سایر احکام مربوط به پیوند میان مردوزن از جمله تحریم (قذف) - نسبت دادن تهمتهاى جنسى بهدیگران - جارى دانست، البته این موجب مىشود کانون زنا شویى اززبان بیهودهگویان در امان بماند واحترامى اجتماعى براى آن در نظرآید.
خداوند مىفرماید:
(وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحَصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا
بِأَرْبَعَةِشُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَلاَ
تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَداً وَأُولئِکَ هُمُالْفَاسِقُونَ(2)).
"کسانى که زنان پاکدامن را متهم(به عمل منافى عفت) مىکنند،سپس چهار شاهد
(بر مدعاى خود)نمى آورند، آنها را هشتاد تازیانهبزنید، واز آن پس هرگز شهادتشان را نپذیرید که آنها همان فاسقانند."
3 - براى تجلیل خاص از خانواده وحفظ حرمت آن در برابر زبانهاخداوند حرام کرده است که مردى به همسر خود نسبت زنا دهدواحکام لعان را بر او فرض گردانیده است، چنانکه جامعه را ازبکارگیرى مسائل جنسى از سوى باندهاى مختلف در راه منافعسیاسى باز داشته، ومسلمانان را به والاترین ادب، مؤدب ساختهاست وکسانى را که تهمت جنسى به دیگران مىزنند رسوا کردهاست.
خداوند مىفرماید:
(إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی
الَّذِینَآمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ
وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(3)).
"براى کسانى که دوست دارند در میان اهل ایمان کار منکرى اشاعهوشهرت یابد،
در دنیا وآخرت عذابى درد آور مهیاست. وخدا مىداندو شما نمىدانید."
4 - خداوند احترام به خانه را واجب
گردانیده است واز ما خواستهبدون گرفتن اجازه به خانهاى درنیائیم وحکمت
آن را هم در ایندانسته که چنین کارى براى مسلمانان پاکتر وبهتر خواهد بود.
خداوند مىفرماید:
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ
بُیُوتِکُمْحَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا
ذلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ * فَإِن لَّمْتَجِدُوا
فِیهَا أَحَداً فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَإِن قِیلَ
لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُواهُوَ أَزْکَى لَکُمْ وَاللَّهُ بِمَا
تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ(4)).
"اى کسانى که ایمان آوردهاید به خانهاى غیر از خانه خود، بدونطلب اجازه
وبر ساکنانش سلام کرده باشید داخل آن نشوید، این براىشما بهتر است، باشد
که پند گیرید. واگر در خانه، کسى را نیافتید داخلنشوید تا شما را رخصت
دهند واگر گویند باز گردید، باز گردید. اینبرایتان پاکیزهتر است وخدا به
هر کارى که مىکنید آگاه است."
5 - خداوند به زنان ومردان مؤمن
دستور مىدهد از آنچه برایشانحرام گردانیده چشم فرو بندند، وروشن کرده که
این کار براى آنهابسى بهتر است.
خداوند مىفرماید:
(قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْوَیَحْفَظُوا
فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا
یَصْنَعُونَ * وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِیَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ... (5)).
"به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش را
(از نگاه ناروا) ببندندوشرمگاه خود را (از عمل زشت ونگاه دیگران) محفوظ
دارند. اینبرایشان پاکیزه تر است، زیرا خدا به کارهایى که مى کنند آگاه
است * وبهزنان مؤمن بگو که چشمان خویش را )از نگاه ناروا( ببندند
وشرمگاهخود را )از عمل زشت ونگاه دیگران( محفوظ دارند...".
از این آیه
در مىیابیم که مقصود حفظ شرمگاه، وپاکیزگى قلب اززنا وفتنههاى بر خاسته
از آن است، زیرا که نگاه کردن زناى چشموتیرى است از تیرهاى ابلیس. پس
فروبستن چشم از نگاه ناروا پرهیزاز گرفتار شدن در دامى است که بسى خطرناکتر
است. وشاید ازهمین روست که در آیه شریفه امر به "غض بصر" نموده ومفهوم
آنظاهراً نه این است که چشم خود را کاملاً ببندیم بل مراد از آیه
کریمهاین است که نگاه خود را تیز نکنیم.
6 - خدا زندگى اجتماعى را با تحریم
(تَبَرُّج) - آشکار کردن زینتوزیبایىهاى زن در برابر بیگانه - از
انگیزشهاى جنسى پاک ساختهاست، وزنان مؤمن را از این که زینت خویش را هویدا
سازند - جزآنکه قهراً ظاهر مىشود - بازداشته است. ونمونه آن را همان
حرمتآشکار سازى سینهها وگردنها قرار داده است، وبه زنان دستور دادهاست
که مقنعههاى خود را تا گریبان فرو گذارند واز آن گروههایى رااستثنا کرده
است که عبارتند از: شمارى از خویشان، بندگان، مردانخدمتگزار وکودکان مادام
که بر شرمگاه زنان آگاهى نداشته باشند.از زنها نیز زنان سالخورده استثنا
شده است وبه آنها اجازه داده شدهاست در صورتیکه زینتى ندارند بخشى از
لباسهاى خود را بنهندوحکمت آن هم این است که امید نمىرود این عده به نکاح
کسى درآیند.
خداوند مىفرماید:
(...وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْیَضْرِبْنَبِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ
زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ
بُعُولَتِهِنَأَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ
أَوْنِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ
غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِالَّذِینَ لَمْ
یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ
لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنزِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ
جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ(6)).
"(زنان مؤمن) زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست(بربیگانه) آشکار نکنند ومقنعههاى خود را تا گربیان فرو گذارندوزینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهران خود وپدران وپدرانشوهر وپسران خود وپسران شوهر وبرادران خود وپسران برادر وپسرانخواهر خود، یا زنان همکیش خود یا بندگان خود یا مردان خدمتگزارخود که رغبت به زن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى خبرند،ونیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کردهاند معلوم شود.اى مؤمنان! همگان به درگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار گردید."
7 - خداوند ورود به اطاق خواب را از سوى اعضاى خانواده جززن وشوهر وکودکان در اوقات مخصوص حرام کرده است، که افرادغالباً در این اوقات برهنه ویا در لباس کوتاهند (که از این امر لزومرعایت آداب وشؤون اسلامى در لباس پوشیدن را در مىیابیم)
خداوند مىفرماید: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْوَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُم مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الفَجْرِ وَحینَ تَضَعُونَثِیابَکُمْ مِن الظَّهِیرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلاَةِ الْعِشَاءِ ثَلاَثُ عَوْرَاتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلاَعَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُم بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُالْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلیمٌ حَکِیمٌ(7))
"اى کسانى که ایمان آوردهاید.
باید بندگان ملکى شما وآنها که هنوزبه سن بلوغ نرسیدهاند در سه وقت از شما
براى وارد شدن )به اطاقخواب واستراحت( رخصت طلبند. پیش از نماز صبح
وهنگام ظهر کهلباس از تن بیرون مىکنید وبعد از نماز عشاء، این سه وقت،
وقت خلوتشماست. در غیر این سه وقت بر شما وآنها باکى نیست اگر بر
یکدیگربگذرید خدا آیات را این چنین براى شما بیان مىکند وخدا دانا
وحکیماست."
خداوند ورود به اطاق خواب پدر ومادر را به هنگام
خوابواستراحت براى کودکان مادامى که به سن بلوغ نرسیدهاند استثناکرده
است، پس هر گاه آنها نیز به سن بلوغ رسیدند باید براى ورود بهاطاق اجازه
بگیرند. خداوند مىفرماید:
(وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا
اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْکَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ
آیَاتِه وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ(8)).
"وچون اطفال شما به حد بلوغ رسیدند باید رخصت طلبند همانندکسانى که قبل از
ایشان رخصت من طلبیدند. خدا آیات را این چنین براىشما بیان مىکند وخدا
دانا وحکیم است."
چنانکه پیر زنان را از قانون حجاب استثنا کرده است
ومحور اینحکم این است که پیر زنان شهوت را بر نمىانگیزند وازدواج با
آنهاامید نمىرود، مشروط بر آن که زینتى نداشته باشند وبه آنها اجازهداده
شده است که جامه از خویش برگیرند، ولى خداوند براى آنها نیزعفت را بهتر
دانسته. خداوند مىفرماید:
(وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِی لاَ یَرْجُونَ نِکَاحاً
فَلَیْسَ عَلَیْهِنَ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَثِیَابَهُنَّ غَیْرَ
مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ
سَمِیعٌ عَلِیمٌ(9)).
"وزنان سالخورده که از ولادت وعادت باز نشسته وامید ازدواجونکاح ندارند بر
آنان باکى نیست اگر اظهار تجملات وزینت خود نکنندکه جامههاى خود را از تن
(نزد نامحرمان) برگیرند، واگر بازهم عفتوتقوى بیشتر گزینند (وجامه
برنگیرند) بر آنان بهتر است. وخدا(بسخنان خلق) شنوا وآگاه است."
8 - خداوند بر زنان پیامبرصلى الله علیه وآله حرام کرده که در سخن گفتن آن گونهبگویند که در دل بیماران هوا وهوس فتنه بر انگیزد وموجب طمع آناندر آنچه خطر ناکتر است گردد. خداوند مىفرماید:
(یَا نِسَاءَ النَّبِیِلَسْتُنَّ
کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ
فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌوَقُلْنَ قَوْلاَ
مَعْرُوفاً(10)).
"اى زنان پیامبر شما همانند دیگر زنان نیستید
(بلکه مقامتان رفیعتراست) اگر تقوا پیشه کنید، پس به نرمى (با مردان نامحرم) سخنمگوئید، مبادا آنکه دلش بیمار
(هوا وهوس) است بطمع افتد، و بهنیکى سخن گوئید."
شاید مقصود سخن گفتن
همراه با عشوه است که طمع کسانى را برمىانگیزد که دلى بیمار دارند ودر
انجام کار زشت طمع مىکنند. بهنظر مىرسد این حکم همه زنان را در برمى
گیرد.
9 - خداوند بر زنان پیامبرصلى الله علیه وآله آشکار کردن زینت وزیبایىهاىخود را در برابر نامحرمان حرام کرده وآنها را ملزم به خانه نشینىنموده است. خداوند مىفرماید:
(وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْاُولَى...(11)).
"ودر خانههاى خود بمانید ومانند زینت نمایى روزگار جاهلیتپیشین، زینت نمایى نکنید..."
10 - خداوند وعده وقرار گذاشتن پنهانى با زنان را حرام گردانیدهاست، جز انکه سخنى نیکو ومشروع باشد (منظور خواستگارىبراى ازدواج بر اساس روشهاى مشروع است).
خداوند مىفرماید: (وَلَا جُنَاحَ
عَلَیْکُمْ فِیَما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِأَوْ
أَکْنَنْتُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ
سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَلکِن لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا
أَنتَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً(12)).
"واگر به کنایت از آن زنان خواستگارى کنید یا اندیشه خود را در دلنهان
دارید باکى بر شما نیست، زیرا خدا مىداند که از آنها بزودى یادخواهید کرد
ولى در نهان با آنان قرار وپیمانى نگذارید، مگر آن که بهوجهى نیکو ومشروع
سخن گویید."
11 - در پى آن به مردان مجرد دستور مىدهد پیوند زناشویى قرارسازند واز تهیدستى نهراسند: (وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْعِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(13)).
"باید مردان بى زن وزنان بى شوهر وبندگان وکنیزان صالح وشایسته خود را همسر دهید، اگر بینوا باشند خدا به کرم ولطف خود توانگرشانخواهد ساخت که خدا رحمتش وسیع )ونامتناهى وبه احوال بندگان(آگاه است."
12 - خداوند از این که دختران جوان به فحشاء مجبور گردند نهىکرده است،
(واین البته پس از زمانى است که آنها را امر به ازدواجمىکند).
خداوند
مىفرماید:
(...وَلَا تُکْرِهُوا فَتَیَاتِکُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ
أَرَدْنَتَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَن
یُکْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِکْرَاهِهِنَّ
غَفُورٌرَّحِیمٌ(14)
"ودختران خود را اگر خواهند که
پرهیزگار باشند به خاطر طمع مالدنیوى به زنا وادار نکنید، هر کس که آنان
را به زنا وادارد خدا براى آنانکه به اکراه بدان کار وادار گشتهاند
آمرزنده ومهربان است."
از این آیات شریفه، درمىیابیم که مقصود قرآن ساختن خانهزناشویى است بدور
از زنا، قذف، تهمت ودروغ بستن، ودژ بندى آندر پرتو عفت وپاکى چشم
وبازداشتن از "تَبَرُّج"، -زینت نمایى زن دربرابر نامحرمان - وحرمت لحظات
استراحت وموارد استثنا از تحریمنگاه وآرایش وآشکار کردن زینت در برابر
دیگران که همان در میاننبودن حکمت این حرمت است، همچون آرایش نزد خویشان
ونزدکسانى که به زن نیاز ندارند نظیر خدمتگزاران مرد وکودکان وکسانىهمچون
زنان کهنسال که امیدى به نکاح آنها نمىرود.
با تأمل واندیشه دقیق در آیات مذکور وتدبر در تأکید قرآن پیرامونتزکیه
وپاکى در مىیابیم که حکمت بسیارى از احکام مربوط به زنحفظ جامعه از
زنااست. خداوند تبارک وتعالى بارها به صراحتحکمت تشریع وقانونگذارى را در
این موارد بیان فرموده، وایناحکام را در پیوند با نیاز جنسى وامید ازدواج
ورسیدن به سن بلوغمعرفى مى کند.
بدین ترتیب فقهاى ما از مجموع احکام شریعت، نگاه کردن توأمبا لذت و ریبه
را حرام دانسته حتى در موارد استثنا شده، ومقصود از(لذت) آنچه غریزه وشهوت
را بر مى انگیزد و(ریبه) یعنى ترس ازافتادن در عمل حرام.
وقرآن کریم بیان داشته است که از برجستهترین ویژگیهاى مؤمنانحفظ شرمگاه است. خداوند مىفرماید:
(وَالَّذِینَ هُمْ
لِفُرُوجِهِمْحَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ
أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ * فَمَنِابْتَغَى وَرَاءَ
ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْعَادُونَ(15)).
"وآنها که دامان خود را
(از آلوده شدن به بى عفتى) حفظ مىکنند* وتنها آمیزش جنسى به همسران
وکنیزان ملکىشان دارند که دربهرهگیرى از آنان ملامت نمىشوند * وکسانى که
غیر از این طریق را طلبکنند، تجاوزگرند."
بدین ترتیب در مى یابیم که حکمت احکام شریعت پیرامون رابطهمرد وزن همان
پاکدامنى، عفت وحفظ جامعه از به بازى گرفتن کانون خانواده است. واللَّه
العالم.
منبع:http://old.aviny.com/Occasion/ahlebeit/fatemeh/ezdevaj/86/ahkam/1.aspx
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۶ -
۱۲۷۱۷۵ -
۶۵۳۷ -
۵۵۹۱ -
۴۳۷۶ -
۴۳۵۰ -
۴۷۳۰ -
۳۴۷۶ -
۳۶۴۹ -
۳۳۷۶
نظرات (۲)
گرافیست ارشد
http://GraphicMaster.blog.ir
دوست داشتید ما رو هم در قسمت پیوند هاتون قرار بدید .
التماس دعا ...
پاسخ:
گرافیست ارشد
ممنون.
پاسخ: