درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۹ -
۱۴۶۰ -
۲۵۸۷ -
۱۱۶۷ -
۷۸۲ -
۲۸۹۴ -
۵۸۴ -
۲۱۲۴ -
۱۹۲۶ -
۴۷۳۱
پيوندها
ولایت فقیه، بحث فقهی یا کلامی
پیش از آنکه از اثبات ولایت فقیه در عصر غیبت سخن بگوییم و بر ضرورت آن برهان اقامه نماییم، لازم است روشن شود که بحث از ولایت فقیه، بحثى فقهى استیا بحثى کلامى; زیرا در هر یک از این دو صورت، ولایت فقیه، سرنوشتى جداگانه خواهد داشت و وظایف و اختیارات فقیه و همچنین ولایتى یا وکالتى و انتصابى یا انتخابى بودن آن ، بستگى کامل به این بحث دارد.
«علم کلام» علمى است که درباره خداى سبحان و اسماء و صفات و افعال او سخن
مىگوید و «علم فقه» علمى است که درباره وظایف و بایدها و نبایدهاى افعال
مکلفین بحث مىکند و از اینرو، هر مسالهاى که در آن، پیرامون «فعل الله»
بحثشود، مسالهاى کلامى است و هر مسالهاى که در آن، درباره «فعل مکلف»،
اعم از فعل فردى و فعل اجتماعى نظر داده شود، مسالهاى فقهى است.
از این تعریف روشن مىشود که تمایز علوم به «موضوع» آنهاست و تفاوت اهداف و
غایات و نیز تفاوت سنخ مسائل و کیفیت ربط بین محمول و موضوع و در نهایت
تمایز مباحث، همگى به همان موضوع علم برمىگردد. برخى تصور کردهاند که
امتیاز علومى مانند کلام و فقه، بستگى به نوع دلیلى دارد که در آنها جارى
مىشود; یعنى هر مسالهاى که دلیل عقلى بر آن اقامه شود، آن مساله کلامى
است و هر مسالهاى که دلیل عقلى بر آن نباشد، بلکه دلیل آن نقلى باشد آن
مساله فقهى است. این تقسیم، تصویر درستى نیست; زیرا ممکن استبرهان عقلى،
هم بر مسالهاى کلامى اقامه شود و هم بر مسالهاى فقهى; یعنى حاکم در یک
مساله فقهى فقط عقل و دلیل عقلى باشد; اگر چه مقدمات برهان در آنها فرق کند
و نتیجه نیز مختلف باشد.
به همین دلیل، صرف عقلى بودن دلیل، مسالهاى را کلامى یا فلسفى نمىگرداند.
به عنوان مثال، در دو مساله «عدل الهى» و «عدل انسانى»، هر دو عقلىاند و
عقل، مستقلا حکم مىکند به وجوب عدل خداوند و به وجوب عدل انسان; لیکن یکى
از این دو مساله، فلسفى یا کلامى است و مساله دیگر، فقهى است; زیرا
«وجوب» در عدل الهى، به معناى «هستى ضرورى» است و معنایش «الله عادل
بالضروره» مىباشد; یعنى خداوند ضرورتا عادل است; ولى در عدل انسانى،
«وجوب» به معناى تکلیف فقهى است و معنایش «یجب على الانسان ان یکون عادلا»
مىباشد; یعنى بر انسان واجب است که عادل باشد; لازمه عدل الهى، امتناع
ظلم خداست و لازمه عدل انسانى، حرمت ظلم بر انسان است; یکى مربوط به «هست»
است و دیگرى مربوط به «باید» است; وجوب عدل الهى، از سوى خداوند است که
«یجب عن الله» است نه «یجب على الله»; ولى وجوب عدل براى انسان، از سوى
خود او نیست، بلکه از سوى خالق اوست.
از سوى دیگر، بسیارى از مسائل فقهى را مىتوان یافت که دلیل آنها عقلىاست
نه نقلى; مانند «وجوب اطاعت از خداوند». این مساله در عین حال که دلیلى
عقلى دارد، مسالهاى فقهى است و مربوط به وظیفه مکلف مىباشد.
بنابراین، امتیاز دو علم کلام و فقه، نه به عقلى بودن یا نبودن مسائل آن
دو، بلکه به موضوع آنهاست که در علم کلام، موضوع علم، فعل الله است و در
علم فقه، موضوع علم، فعل مکلف است و هر مسالهاى که موضوعش فعل خدا باشد،
کلامى خواهد بود و هر مسالهاى که موضوع آن فعل مکلف باشد، فقهى است. از
اینرو، اگر نتیجه برهانى که در اثبات ولایت فقیه ذکر مىشود، وجوب و ضرورت
تعیین ولایت فقیه از سوى خداوند سبحان باشد، بحث از ولایت فقیه، بحثى کلامى
خواهد بود.
کلامى بودن «ولایت فقیه»
در زمینه ولایت فقیه، از دو جنبه کلامى و فقهى مىتوان سخن گفت. بحث کلامى
درباره ولایت فقیه، این است که آیا ذات اقدس اله که عالم به همه ذرات عالم
است: «لا یعزب عنه مثقال ذره»[۱] ، او که مىداند اولیاء معصومش زمان
محدودى حضور و ظهور دارند و خاتم اولیائش مدت مدیدى غیبت مىکند، آیا براى
زمان غیبت، دستورى داده استیا اینکه امت را به حال خود رها کرده است؟ و
اگر دستورى داده است، آیا آن دستور، نصب فقیه جامع شرایط رهبرى و لزوم
مراجعه مردم به چنین رهبر منصوبى استیا نه؟ و اگر دستورى راجع به فقیه
مزبور داده است، آیا ولایت فقیه ثابتخواهد شد؟
موضوع چنین مسالهاى، «فعل الله» است و لذا، اثبات ولایت فقیه و برهانى که
بر آن اقامه مىشود، مربوط به «علم کلام» است. البته پس از اثبات ولایت
فقیه در علم کلام، در علم فقه نیز از دو جهت، سخن از ولایت فقیه به میان
خواهد آمد: اول آنکه، چون خداوند در عصر غیبت ولایت را براى فقیه تعیین
فرموده، پس بر فقیه جامعالشرایط واجب است که این وظیفه را انجام دهد و دوم
اینکه، بر مردم بالغ و عاقل و حکیم و فرزانه و مکلف نیز واجب است که ولایت
چنین رهبرى را بپذیرند و از احکام شرعى و قضاءها و ولایتهاى شرعى که توسط
او ثابتیا صادر مىشود اطاعت کنند. این دو مساله، فقهىاند و متفرع بر آن
مساله کلامى مىباشند; زیرا در این دو مساله اخیر، سخن از فعل مکلف است;
یکى فعل فقیه و دیگرى فعل مردم; که هر دو مکلف به انجام وظایف دینىاند.
بنابراین، اصل ولایت فقیه، مسالهاى کلامى است ولى از همین ولایت فقیه، در
علم فقه نیز بحث مىشود تا لوازم آن حکم کلامى، در بایدها و نبایدهاى فقهى
روشن شود; زیرا که «بایدها»، بر «هستها» مبتنىاند و بین این دو، ملازمه
وجود دارد به نحوى که مىتوان از یک مساله کلامى اثبات شده، به لوازم فقهى
آن رسید; چه اینکه اگر در فقه نیز مسالهاى به صورت دقیق و قطعى ثابتشود،
لازمه آن پىبردن به یک مساله کلامى است; یعنى اگر ما در فقه اثبات نمودیم
که واجب است فقیه جامعالشرایط، ولایت امر مسلمین را به دست گیرد، یا اینکه
حکم نمودیم که بر مردم واجب است از فقیه جامعالشرایط پیروى کنند، در هر
یک از این دو صورت، کشف مىشود که خداوند در عصر غیبت، فقیه را براى ولایت و
رهبرى جامعه اسلامى تعیین کرده است; زیرا تا خداوند دستور ولایتمدارى
نداده باشد، فقیه براى تصدى سمت رهبرى وظیفه پیدا نمىکند و مردم نیز مکلف
به تولى و اطاعت نمىشوند.
این نکته را نیز باید یادآورى نمود که کلامى بودن ولایت فقیه، از کلامى
بودن امامتسرچشمه مىگیرد و با آنکه اثبات ولایت و تعیین امامت پس از نبوت
از سوى خداوند، یک مساله کلامى است، ولى در عین حال، در فقه نیز از آن بحث
مىشود; هم از وظیفه امام در پذیرش امامت و هم از وظیفه مردم در اطاعت از
امام خود.
تذکر: برخى از مسائل کلامى مانند توحید، جزء اصول دین مىباشند و برخى نظیر
امامت، جزء اصول مذهب هستند و بعضى نیز ممکن است جزء اصول دین و مذهب
نباشند; مانند ولایت فقیه. فحص و بررسى مسائل فراوانى که در کلام مطرح است،
چنین تقسیمى را تایید مىنماید.
[۱] . سوره سبا، آیه ۳.
آیت الله جوادی آملی – کتاب ولایت فقیه، ص۱۴۱
منبع :پایگاه اینترنتی کاروان صادقیه
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۷ -
۱۲۷۱۷۶ -
۶۵۳۷ -
۵۵۹۲ -
۴۳۷۷ -
۴۳۵۳ -
۴۷۳۱ -
۳۶۵۱ -
۳۴۷۷ -
۳۳۷۷
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است