پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۸ ق.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

نیایش هنگام صبح و شام‏

شعر و دلنوشته های مذهبی

نیایش هنگام صبح و شام‏


الحمد لله الذی خلق اللیل و النهار بقوته .و میز بینهما بقدرته .و جعل لکل واحد منهما حدا محدودا ، و امدا ممدودا .یولج کل واحد منهما فی صاحبه ، و یولج صاحبه فیه بتقدیر منه للعباد فیما یغذوهم به ، و ینشئهم علیه .

 

فخلق لهم اللیل لیسکنوا فیه من حرکات التعب و نهضات النصب ، و جعله لباسا لیلبسوا من راحته و منامه ، فیکون ذلک لهم جماما و قوة ، و لینالوا به لذة و شهوة .و خلق لهم النهار مبصرا لیبتغوا فیه من فضله ، و لیتسببوا الی رزقه ، و یسرحوا فی ارضه ، طلبا لما فیه نیل العاجل من دنیاهم ، و درک الاجل فی اخریهم .بکل ذلک یصلح شأنهم ، و یبلو اخبارهم ، و ینظر کیف هم فی اوقات طاعته ، و منازل فروضه ، و مواقع احکامه ، لیجزی الذین اساؤا بما عملوا ، و یجزی الذین احسنوا بالحسنی .اللهم فلک الحمد علی ما فلقت لنا من الاصباح ، و متعتنا به من ضوء النهار ، و بصرتنا من مطالب الاقوات ، و وقیتنا فیه من طوارق الافات .

 

اصبحنا و اصبحت الاشیاء کلها بجملتها لک : سماؤها و ارضها ، و ما بثثت فی کل واحد منهما ، ساکنه و متحرکه ، و مقیمه و شاخصه ، و ما علا فی الهواء ، و ما کن تحت الثری .اصبحنا فی قبضتک یحوینا ملکک و سلطانک ، و تضمنا مشیتک ، و نتصرف عن امرک ، و نتقلب فی تدبیرک .لیس لنا من الامر الا ما قضیت ، و لا من الخیر الا ما اعطیت .و هذا یوم حادث جدید ، و هو علینا شاهد عتید ، ان احسنا ودعنا بحمد ، و ان اسانا فارقنا بذم .اللهم صل علی محمد و اله ، و ارزقنا حسن مصاحبته ، و اعصمنا من سوء مفارقته بارتکاب جریرة ، أو اقتراف صغیرة أو کبیرة .و اجزل لنا فیه من الحسنات ، و اخلنا فیه من السیئات ، و املأ لنا ما بین طرفیه حمدا و شکرا و اجرا و ذخرا و فضلا و احسانا .

 

اللهم یسر علی الکرام الکاتبین مؤنتنا ، و املأ لنا من حسناتنا صحائفنا ، و لا تخزنا عندهم بسوء اعمالنا .اللهم اجعل لنا فی کل ساعة من ساعاته حظا من عبادک ، و نصیبا من شکرک ، و شاهد صدق من ملائکتک .اللهم صل علی محمد و اله ، و احفظنا من بین ایدینا و من خلفنا و عن ایماننا و عن شمائلنا و من جمیع نواحینا ، حفظا عاصما من معصیتک ، هادیا الی طاعتک ، مستعملا لمحبتک .اللهم صل علی محمد و اله ، و وفقنا فی یومنا هذا و لیلتنا هذه و فی جمیع ایامنا لاستعمال الخیر ، و هجران الشر ، و شکر النعم ، و اتباع السنن ، و مجانبة البدع ، و الامر بالمعروف ، و النهی عن المنکر ، و حیاطة الاسلام ، و انتقاص الباطل و اذلاله ، و نصرة الحق و اعزازه ، و ارشاد الضال ، و معاونة الضعیف ، و ادراک اللهیف .اللهم صل علی محمد و اله ، و اجعله ایمن یوم عهدناه ، و افضل صاحب صحبناه ، و خیر وقت ظللنا فیه .و اجعلنا من ارضی من مر علیه اللیل و النهار من جملة خلقک ، اشکرهم لما اولیت من نعمک ، و اقومهم بما شرعت من شرائعک ، و اوقفهم عما حذرت من نهیک .

 

اللهم انی اشهدک و کفی بک شهیدا ، و اشهد سماءک و ارضک و من اسکنتهما من ملائکتک و سائر خلقک فی یومی هذا و ساعتی هذه و لیلتی هذه و مستقری هذا ، انی أشهد أنک أنت الله الذی لا إله إلا أنت ، قائم بالقسط ، عدل فی الحکم ، رؤف بالعباد ، مالک الملک ، رحیم بالخلق .و أن محمدا عبدک و رسولک و خیرتک من خلقک ، حملته رسالتک فاداها ، و امرته بالنصح لامته فنصح لها .اللهم فصل علی محمد و اله ، اکثرما صلیت علی احد من خلقک ، و اته عنا افضل ما اتیت احدا من عبادک ، و اجزه عنا افضل و اکرم ما جزیت احدا من انبیائک عن امته .إنک أنت المنان بالجسیم ، الغافر للعظیم ، و أنت ارحم من کل رحیم ، فصل علی محمد و اله الطیبین الطاهرین الاخیار الانجبین .


سپاس خدای را که به قدرت خود شب و روز آفرید و به توانایی خویش بینشان فرق گذاشت ( هر یک را از دیگری جدا ساخت ، شب را تاریک و روز را روشن گردانید ) و برای هر یک از آن دو ( نسبت به اوقات و اماکن ) پایان معین و مدت معلوم قرار داد برای بندگان در آنچه که آنها را به سبب آن روزی و با آن پرورششان می دهد هر یک از شب و روز را به همان اندازه ( کوتاهی و بلندی ) که از جانب او تعیین گردیده جای یکدیگر می گمارد و شب را برای ایشان آفرید تا از جنبشهای رنج آور و دشواریهای خسته کننده ( روز ) بیارامند ، و آن را ( برای بندگان چون ) لباس و جامه گردانید تا در آن آرام گرفته بخوابند که آن برایشان آسایش و توانایی است ، و تا به سبب آن خوشی و خوشگذرانی یابند ( در قرآن کریم " سوره 25 ، آیه 47 " فرماید :

 

و هو الذی جعل لکم اللیل لباسا یعنی و اوست خدایی که شب را برای شما لباس گردانید ) و روز را برای ایشان بینا کننده ( روشن ) آفرید تا در آن فضل و احسان او را بطلبند ، و وسیله روزیش را به دست آورند ، و برای رسیدن به سود کنونی از دنیاشان و یافتن ( وسائل ) سود آینده ( سعادت همیشگی ) در آخرتشان در زمین او گردش نمایند به همه اینها حال ایشان را اصلاح و سازگار می نماید ، و اخبار آنان ( اعمال و کردارشان که از خوبی و بدی آنها خبر می دهد ) را می آزماید ، و می نگرد که اینان در اوقات طاعت ( واجب یا مستحب ) و در جاهای واجبات و موارد احکامش چگونه اند ( با آنان مانند کسی که دیگری را می آزماید رفتار می نماید لیجزی الذین اساؤا بما عملوا ویجزی الذین احسنوا بالحسنی " سوره 53 ، آیه 31 " یعنی ) تا کسانی که با کردارشان بد کرده و آنان که با رفتار شایسته نیکویی نموده اند جزا دهد بار خدایا پس برای توست حمد و سپاس که صبح را برای ما ( به روشنی روز ) شکافتی ( آشکار نمودی یا آن که تاریکی صبح را شکافتی و آن را برای ما هویدا ساختی ) و به وسیله آن ما را از روشنی روز بهره مند گردانیدی ،

 

و به جاهایی که روزیها به دست می آید بینا فرمودی ، و در آن از پیشامدهای بلا و سختیها نگهداشتی به صبح درآمدیم و همه چیزها از آسمان و زمینشان و آنچه در هر یک از آن دو پراکنده ساختی از آرام و جنبنده و ایستاده و رونده آن و آنچه در هوا بالا رفته و آنچه در زیر خاک پنهان است ، به صبح درآمدند در حالی که همه ملک ( در اختیار ) تو هستیم به صبح درآمدیم در پنجه ( قدرت ) تو که پادشاهی و تواناییت ما را فرامی گیرد ، و اراده و خواست تو ما را گرد می آورد ، و از روی امر و فرمان توست که در کارها دست می بریم ، و در تدبیر تو ( آنچه بر وفق مصلحت قرار داده ای ) رفت و آمد می نماییم از هر سودی جز آنچه فرمان تو بر آن رفته ( آن را آفریده ای ) و از هر نیکی جز آنچه بخشیده ای برای ما نیست و این روز ( روز ) نو آمده و تازه ای است ( از این جمله پیداست که این دعا را باید به هنگام صبح خواند ،

 

و بیان نشدن لفظ مساء در عنوان بعضی از صحیفه ها این سخن را تأیید می نماید ، و با بیان شدن آن در بیشتر از نسخه ها هم منافات ندارد ، زیرا مساء پایان روز است چنان که صباح آغاز آن است ، و بنابراین آنچه گفته اند : سزاوار است هرگاه این دعا به هنگام شب خوانده شود به جای اصبحنا در جمله نهم و دهم امسینا بگویند ، لازم نیست اگر چه طریق احتیاط گفتن هر دو قسم است ) و آن بر ما گواه آماده ای است ، اگر نیکی کنیم با سپاسگزاری ما را بدرود می نماید و اگر بدی کنیم با نکوهش از ما جدا خواهد شد ( گفته اند : گفتار و گواهی دادن روز به زیان حال است و آنچه در آن واقع می شود در علم خدای تعالی به منزله شهادت و گواهی است ، پس سزاوار است مؤمن گفتار آن را به گوش دل بشنود و به مقتضای آن عمل نماید ، و گفته اند :

 

آن از باب تجسم ایام و اعمال در روز قیامت است و حق هم همین است چنان که روایات بر آن گویاست ، و از آن جمله روایتی است که سید علیخان " رحمه الله " در شرح صحیفه خود از کتاب کافی نقل نموده : حضرت صادق - علیه السلام - فرمود : روزی نیست که بر پسر آدم بیاید جز آن که به او می گوید : ای پسر آدم من روز نو آمده هستم و بر تو گواهم پس در من نیکو بگو و نیک انجام ده که روز قیامت برای تو گواهی دهم و پس از این هرگز من را نخواهی دید ، بنابراین اگر کسی روزی کار بدی انجام داد و پس از آن پشیمان شد نباید بگوید : فلان روز ، روز بدی بود ، چون روز بد نکرده است ، و از این روست که از پیغمبر - صلی الله علیه و آله - " چنان که سید نعمت الله جزائری - رحمه الله - در کتاب نور الأنوار فرموده " روایت شده لا تسبوا الدهر فان الدهر هو الله " روزگار را دشنام ندهید که روزگار خداست یعنی آن را خدا آفریده است " و این که از پیغمبر یا ائمه معصومین - علهیم السلام - رسیده که از بعضی روزها و دوری گزینید که آن روز نحس و بداختر است دلالت دارد بر این که دنبال فلان کار نروید که انجام آن نیک نیست ) بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست ،

 

و نیکی همراه بودن با این روز را روزی ما گردان ، و ما را از بدی مفارقت و جدا شدن از آن بر اثر نافرمانی یا بجا آوردن گناه کوچک یا بزرگ نگهدار ( وصف نمودن امام - علیه السلام - گناه را به کوچک و بزرگ وصف اضافی است مانند بوسیدن زنی که حرام است بوسیدن او که گناه کوچک است نسبت به زنای با او و بزرگ است نسبت به نگاه کردن به او ، و همچنین است گناهانی که در اخبار به نام کبائر تعیین شده مانند شرک به خدا و به ناحق دیگری را کشتن و خوردن ربا و مال یتیم ، وگرنه گناه ، کوچک و بزرگ نیست ، بلکه همه گناهان بزرگ است و کوچکی بعضی از آنها نسبت به دیگری است که عقاب و کیفر آن بیشتر است ، از حضرت صادق - علیه السلام - روایت شده فرمود : الکبائر ، التی اوجب الله عز وجل النار علیها یعنی گناهان بزرگ آن است که خدای عز وجل در برابر آنها آتش را واجب گردانیده ) و در این روز برای ما نیکیها را بیافزا ، و از بدیها تهی مان ساز ، و دو طرف ( اول تا آخر ) آن را برای ما از ستایش و سپاس و پاداش و اندوخته ( برای آخرت ) و بخشش و نیکی پر گردان بار خدایا زحمت و رنج ما را بر نویسندگان گرامی ( فرشتگانی که اعمال را می نویسند ) آسان گردان ، و نامه های ( اعمال ) ما را از حسنات و نیکیهای ما پر ساز ، و ما را نزد آنان به بدی کردارهای خود رسوا مکن ( در قرآن کریم " سوره 81 ، آیه 10 " فرماید :

 

واذا الصحف نشرت یعنی و هنگامی که نامه ها " ی اعمال که فرشتگان نوشته اند " گشوده شود ، عبدالله ابن موسی ابن جعفر - علیه السلام - گفته : از پدرم پرسیدم آیا هرگاه بنده اراده کند که گناه یا کار نیکی بجا آورد و فرشته " که بر اعمال او گماشته شده اند " علم به آن دارند ؟ فرمود : آیا بوی پلید و بوی پاکیزه یکسان است ؟ گفتم : نه ، فرمود : بنده هرگاه اراده نیکو نماید نفس او با بوی پاکیزه بیرون شود ، پس فرشته سمت راست به فرشته سمت چپ می گوید : درنگ کن که اراده نیکو نموده ، و چون آن را بجا آورد زبانش قلم و آب دهانش سیاهی " مرکب " گردد و آن فرشته آن حسنه را برای او می نویسد ، و هرگاه اراده گناه کند نفس او با بوی پلید بیرون آید ، پس فرشته سمت چپ به فرشته سمت راست می گوید : درنگ کن که اراده بدی نموده ، و چون آن را بجای آورد زبانش قلم و آب دهانش سیاهی شود و آن فرشته آن را برای او ثبت نماید )

 

بار خدایا در هر ساعتی از ساعتهای این روز بهره ای از بندگانت و بهره ای از سپاسگزاریت ، و گواه راستی از فرشتگانت برای ما قرار ده ( توفیق حسنات به ما عطا فرما تا فرشته برای ما گواهی دهد ، و عرب هرگاه چیزی را بستاید آن را به صدق و راستی اضافه می نماید ) بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست ، و ما را از ( دامهای شیطان و از هر پیشامدی در ) پیش رو و پشت سر و از اطراف راست و چپ و از همه جوانبمان نگهداری کن ، نگهداری که از نافرمانی تو نگهدارنده و به طاعت و بندگی تو راهنما و برای دوستی به تو به کار برده شود بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست ، و ما را در این روز و این شب و همه روزهامان توفیق عطا فرما برای انجام نیکی و دوری از بدی و سپاسگزاری از نعمتها و پیروی از سنتها ( واجبات و مستحبات ) و ترک بدعتها ( احداث چیزهایی در دین که از دین نیست ) و امر به معروف ( واداشتن به پسندیده : واجب و مستحب ) و نهی از منکر ( بازداشتن از زشتیها : حرام و مکروه ) و حفظ و نگهداری ( اصول و فروع ) اسلام ، و نکوهش باطل و نادرستی و خوار نمودن آن ، و یاری حق و گرامی گردانیدن آن ، و راهنمایی گمراه ، و کمک ناتوان ، و رسیدن به فریاد ستم رسیده بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست ، و این روز را مبارکترین روزی گردان که ما به آن برخورده ایم ، و برترین همراهی که ما با آن همراه شده ایم ، و بهترین وقتی که ( با گفتار و کردار نیک ) در آن به سر برده ایم و ما را خشنودترین کسان از گرده آفریدگانت که شب و روز بر آنها گذشته قرار ده ،

 

سپاسگزارنده ترین ایشان به نعمتهایی که عطا کرده ای ، و پایدارترین آنها به احکامی که ( به وسیله پیغمبرانت ) بیان فرمودی ، و جلوگیرترین آنان از نهیی که از آن ترسانیدی ( برای آن کیفر قرار دادی ) بار خدایا تو را گواه می گیرم و تو بس هستی برای گواهی ، و گواه می گیرم آسمان و زمینت و کسانی از فرشتگان و سایر آفریدگانت را که در آن دو جا داده ای در این روز و این ساعت و این شب و در این جایگاه خود به این که گواهی می دهم تو خدایی می باشی که جز تو خدایی نیست ، تویی به پا دارنده عدالت و برابر دارنده در حکم و مهربان به بندگان و دارنده هر ملک و پادشاهی ، و رحم کننده به آفریده شدگانت و گواهی می دهم که محمد بنده و فرستاده و برگزیده از آفریدگان توست ، او را به رساندن پیغام خود ( بندگان ) واداشتی پس آن را ( به مردم ) رساند ،

 

و به پند دادن به امتش امر فرمودی پس آنها را پند داد بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست بیش از آنچه بر کسی از آفریدگانت درود فرستاده ای ، و از جانب ما به او عطا کن بهترین چیزی که بر کسی از بندگانت عطا کرده ای ، و به او پاداش ده برترین و گرامی ترین پاداشی که به هر یک از پیغمبرانت از جانب امتش به او داده ای زیرا تویی بسیار بخشنده نعمت بزرگ ، و آمرزنده برای ( گناه ) بزرگ ، و تو از هر مهربان مهربانتری ، پس بر محمد و آل او که ( از هر عیب و نقصی ) پاک و پاکیزه و نیکان و گرامی ترین ( خلق ) اند درود فرست .


صحیفه سجادیه
منبع:tebyan.net

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی