شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۴، ۰۵:۲۱ ب.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

نماز و روزه استیجاری پذیرفته ام اما...

آموزه های دینی و مذهبی

نماز و روزه استیجاری پذیرفته ام اما...

نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه‌ی فردی است  که انجام آن را پذیرفته است و آن شخص باید به مورد اجاره عمل کند. حال اگر برایش ممکن نباشد، باید موضوع را با کسى که از طرف او اجیر شده‌، در میان گذاشته و با او مصالحه نماید.

مسائل مربوط به نماز و روزه استیجاری از جمله بحثهایی است که در بخش پرسش و پاسخهای احکام بخش عمده ای را به خود اختصاص داده است ما در این مقاله به بررسی دو سوال در این مورد می پردازیم:
سوال: مدتی پیش به خاطر نیازی که داشتم، نماز و روزه استیجاری قبول کردم، اکنون قسمتی  از نمازھای استیجاری من باقی مانده است و نمی‌توانم بخوانم و توانایی باز گرداندن مبلغ آن‌را هم ندارم، تکلیف من چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
آیة الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):
به هر حال نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه شما مى‌باشد و باید ضمن مراجعه به کسى که از طرف او اجیر شده‌اید، با او مصالحه نمایید.
 آیة الله سیستانی (مد ظله العالی):
با مستأجر در میان بگذارید.
 آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سۆال از همان کسی که از ایشان پول گرفته اید کسب تکلیف نمایید.
 آیة الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
لازم است نمازها خوانده شود، در غیر این صورت صاحب مال در صورت اطلاع حق دارد اجاره را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد.
 آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اولاً باید مورد اجاره را عمل کنید و اگر ممکن نیست باید اجرت را بازگردانید و اگر از لحاظ مالی این بازگرداندن اجرت اکنون امکان ندارد، تا زمان امکان می‌توانید بازپرداخت را تأخیر بیندازید. 
سوال: من در قبال مقداری پول نماز استیجاری از شخصی قبول کردم حالا توانایی خواندن نماز را ندارم 1. آیا جایز است که به شخص دیگری محول کنم؟ 22. در صورتی که بخواهم پول را به وارث میت بر گردانم،آیا وارث میت می تواند از من پول بیشتری مطالبه کند؟ در هر صورت، اگر نتوانم مالی که در ذمه دارم را پرداخت کنم، چه کنم؟
دفتر آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی):
ج1) اگر به‌ گونه‌ای اجیر شده که شرط مباشرت در آن نشده و قابل واگذاری به دیگری باشد اشکال ندارد.
ج2) در فرض سۆال نسبت به تفاوت ارزش احوط (احتیاط واجب) مصالحه است.
ج3) باید ورّاث میّت را راضی کنید.
 دفتر آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
 در استیجار اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند مگر این که اجازه بگیرد.
2و3ـ باید به طریقی رضایت آنها را جلب کنید.
 آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
1.اگر در هنگام اجاره چنین اذنی به شما داده شده است که می توانید این نماز را خود انجام دهید یا به دیگری واگذار کنید یا چنین مطلبی در ذهن طرفین یا فضای ذهنی چنین قرار دادی وجود داشته باشد، این امر بلامانع است. البته اگر چنین نباشد، شما می توانید پس از کسب اجازه از وارثان میت به این امر اقدام کنید.
2.اگر بخواهید پول را برگردانید، یعنی قرارداد را فسخ کنید، در صورتی که چنین حقی داشته باشید – یعنی طرف مقابل نیز بپذیرد یا در قرارداد حق فسخی لااقل در این فرض برای شما باشد – فقط مبلغ قرار داد را باید برگردانید و قیمت روز بر عهده ی شما نیست.
3.شما مدیون هسید و اگر پول ندارید، باید زمانی که امکان آن فراهم شد آن را بپردازید. توجه داشته باشید که گذشت ایام باعث از بین رفتن دین نمی شود و اگر تا آخر عمر هم این دین را نپردازید، پس از مرگ این دین از ماترک شما باید پرداخت شود. بدون شک تأخیر در ادای دین در صورت وجود تمکّن مالی جایز نیست.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام شده است.)
منبع: islamquest.net

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی