درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۶ -
۱۴۵۸ -
۲۵۸۱ -
۱۱۶۵ -
۷۷۹ -
۲۸۸۷ -
۵۸۱ -
۲۱۲۱ -
۱۹۲۲ -
۴۷۲۸
پيوندها
احکام نذر و عهد
مسأله ۲۶۵۷ ـ نذر آن است که انسان برای خدا بر خود واجب کند که کار خیری را بجا آورد، یا کاری را که نکردن آن بهتر است ترک نماید.
مسأله ۲۶۵۸ ـ در
نذر باید صیغه خوانده شود، و لازم نیست آن را به عربی بخواند، پس اگر
بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که ده تومان به فقیر
بدهم، نذر او صحیح است، و اگر بگوید برای خدا نذر کردم چنین کنم، ـ بنا بر
احتیاط واجب ـ باید عمل کند، ولی اگر نام خدا را نبرد و فقط بگوید نذر
کردم، یا نام یکی از اولیای خدا را ببرد نذر صحیح نیست. و نذر اگر صحیح بود
و مکلف به نذر خود عمداً عمل نکرد گناه کرده است، و باید کفاره بدهد، و
کفاره وفا نکردن به نذر مانند کفاره مخالفت قسَم است، که بعداً خواهد آمد.
مسأله ۲۶۵۹ ـ نذر
کننده باید بالغ و عاقل باشد، و به اختیار و قصد خود نذر کند، بنابراین
نذر کردن کسی که او را مجبور کردهاند، یا به واسطه عصبانی شدن بی قصد یا
بیاختیار نذر کرده، صحیح نیست.
مسأله ۲۶۶۰ ـ شخص
سفیه ـ کسی که مال خود را در کارهای بیهوده مصرف میکند ـ اگر مثلاً نذر
کند چیزی به فقیر بدهد صحیح نیست، و همچنین شخص مفلّس اگر نذر کند که مثلاً
چیزی از اموالی که از تصرف در آنها منع شده به فقیر بدهد، صحیح نیست.
مسأله ۲۶۶۱ ـ نذر
زن بدون اذن قبلی، یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حقّ استمتاع او منافات
دارد، صحیح نیست، حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد. و صحت نذر زن در
اموالش بدون اجازه شوهر محل اشکال است، پس باید رعایت احتیاط شود، مگر در
حج و زکات و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام.
مسأله ۲۶۶۲ ـ اگر زن با اجازه شوهر نذر کند، شوهرش نمیتواند نذر او را به هم بزند، یا او را از عمل کردن به نذر جلوگیری نماید.
مسأله ۲۶۶۳ ـ در
نذر فرزند، اجازه پدر شرط نیست، ولی اگر پدر یا مادر از عملی که آن را نذر
کرده است، منعش کنند ـ اگر نهی آنها از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء
آنها باشد ـ نذرش باطل میشود.
مسأله ۲۶۶۴ ـ انسان
کاری را میتواند نذر کند که انجام آن مقدور باشد، بنابراین کسی که مثلاً
نمیتواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست،
و اگر در وقت نذر مقدور باشد و بعداً عاجز شود، نذر باطل میشود و چیزی بر
او نیست بجز در موردی که نذر روزه کند که اگر از انجام آن عاجز شد احتیاط
واجب آن است که یا بجای هر روز «۷۵۰» گرم غذا به فقیری صدقه بدهد، یا ۱٫۵
کیلو به کسی بدهد که بجای او آن روزه را بگیرد.
مسأله ۲۶۶۵ ـ اگر نذر کند که کار حرام یا مکروهی را انجام دهد، یا کار واجب، یا مستحبی را ترک کند، نذر او صحیح نیست.
مسأله ۲۶۶۶ ـ
اگر نذر کند که کار مباحی را انجام دهد یا ترک نماید، چنانچه بجا آوردن آن
و ترکش شرعاً از هر جهت مساوی باشد، نذر او صحیح نیست، و اگر انجام آن از
جهتی شرعاً بهتر باشد و انسان به قصد همان جهت نذر کند، مثلاً نذر کند
غذائی را بخورد که برای عبادت قوّت بگیرد، نذر او صحیح است؛ و نیز اگر ترک
آن از جهتی شرعاً بهتر باشد، و انسان برای همان جهت نذر کند که آن را ترک
نماید، مثلاً برای اینکه دود مضر و مانع انجام وظایف شرعی به نحو احسن است
نذر کند آن را استعمال نکند، نذر او صحیح میباشد، ولی اگر بعداً ترک
استعمال دود برای او ضرر داشته باشد، نذر او باطل میشود.
مسأله ۲۶۶۷ ـ
اگر نذر کند نماز واجب خود را در جایی بخواند که به خودی خود ثواب نماز در
آنجا زیاد نیست، مثلاً نذر کند نماز را در اتاق بخواند، چنانچه نماز
خواندن در آنجا از جهتی شرعاً بهتر باشد مثلاً به واسطه اینکه خلوت است و
انسان حضور قلب پیدا میکند، اگر نذر او برای آن جهت باشد صحیح است.
مسأله ۲۶۶۸ ـ اگر
نذر کند عملی را انجام دهد، باید همانطور که نذر کرده بجا آورد، پس اگر
نذر کند که روز اوّل ماه صدقه بدهد، یا روزه بگیرد، یا نماز اوّل ماه
بخواند، چنانچه قبل از آن روز یا بعد از آن بجا آورد کفایت نمیکند. و نیز
اگر نذر کند که وقتی مریض او خوب شد صدقه بدهد، چنانچه پیش از آنکه خوب شود
صدقه را بدهد کافی نیست.
مسأله ۲۶۶۹ ـ
اگر نذر کند روزه بگیرد ولی وقت و مقدار آن را معین نکند، چنانچه یک روز
روزه بگیرد کافی است، و اگر نذر کند نماز بخواند و مقدار و خصوصیات آن را
معین نکند، اگر یک نماز دو رکعتی بخواند، یا نماز وتر را بخواند کفایت
میکند، و اگر نذر کند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معین نکند، اگر چیزی
بدهد که بگویند صدقه داده، به نذر عمل کرده است، و اگر نذر کند کاری برای
خدا بجا آورد، در صورتی که یک نماز، یا یک روز روزه بگیرد، یا چیزی صدقه
بدهد، نذر خود را انجام داده است.
مسأله ۲۶۷۰ ـ اگر
نذر کند روز معینی را روزه بگیرد، باید همان روز را روزه بگیرد، و در
صورتی که عمداً روزه نگیرد، باید گذشته از قضای آن روز، کفاره هم بدهد، ولی
در آن روز اختیاراً میتواند مسافرت کند و روزه را نگیرد، و چنانچه در سفر
باشد لازم نیست قصد اقامت کرده و روزه بگیرد، و در صورتی که از جهت سفر یا
از جهت عذر دیگری مثل مرض، یا حیض روزه نگیرد، لازم است روزه را قضا کند
ولی کفاره ندارد.
مسأله ۲۶۷۱ ـ اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند، باید کفاره بدهد.
مسأله ۲۶۷۲ ـ
اگر نذر کند که تا وقت معینی عملی را ترک کند، بعد از گذشتن آن میتواند
آن عمل را بجا آورد، و اگر پیش از گذشتن آن وقت از روی فراموشی، یا ناچاری
انجام دهد، چیزی بر او واجب نیست، ولی باز هم لازم است که تا آن وقت آن عمل
را بجا نیاورد، و چنانچه دوباره پیش از رسیدن آن وقت بدون عذر آن عمل را
انجام دهد باید کفاره بدهد.
مسأله ۲۶۷۳ ـ
کسی که نذر کرده عملی را ترک کند، و وقتی برای آن معین نکرده است، اگر از
روی فراموشی یا ناچاری یا غفلت یا اشتباه، آن عمل را انجام دهد، یا کسی او
را مجبور کند، یا جاهل قاصر باشد، کفاره بر او واجب نیست ولی نذر باقی است،
پس اگر بعد از آن از روی اختیار آن را بجا آورد، باید کفاره بدهد.
مسأله ۲۶۷۴ ـ
اگر نذر کند که در هر هفته روز معینی مثلاً روز جمعه را روزه بگیرد،
چنانچه یکی از جمعهها عید فطر یا قربان باشد، یا در روز جمعه عذر دیگری
مانند سفر یا حیض برای او پیدا شود، باید آن روز را روزه نگیرد و قضای آن
را بجا آورد.
مسأله ۲۶۷۵ ـ
اگر نذر کند که مقدار معینی صدقه بدهد، چنانچه پیش از دادن صدقه بمیرد،
لازم نیست آن مقدار را از مال او صدقه بدهند، و بهتر این است که بالغین از
ورثه آن مقدار را از سهم خود از طرف میت صدقه بدهند.
مسأله ۲۶۷۶ ـ
اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، نمیتواند آن را به فقیر دیگر
بدهد، و اگر آن فقیر بمیرد، لازم نیست آن را به ورثه او بدهد.
مسأله ۲۶۷۷ ـ اگر
نذر کند که به زیارت یکی از امامان مثلاً به زیارت حضرت أبا عبدالله
علیهالسلام مشرّف شود، چنانچه به زیارت امام دیگر برود کافی نیست، و اگر
به واسطه عذری نتواند آن امام را زیارت کند، چیزی بر او واجب نیست.
مسأله ۲۶۷۸ ـ کسی که نذر کرده زیارت برود و غسل زیارت و نماز آن را نذر نکرده، لازم نیست آنها را بجا آورد.
مسأله ۲۶۷۹ ـ
اگر برای حرم یکی از امامان، یا امامزادگان نذر کند و مصرف معینی را در
نظر نداشته باشد، باید آن را در تعمیر و روشنایی و فرش حرم و مانند اینها
مصرف کند، و اگر ممکن نشد یا آن حرم به کلی بینیاز بود، در راه کمک به
زوّار مستمند آن حرم مصرف نماید.
مسأله ۲۶۸۰ ـ
اگر برای پیامبر صلی الله علیه و آله یا یکی از ائمه علیهم السلام یا یکی
از امامزادگان یا علمای پیشین و مانند آنها چیزی را نذر کند، چنانچه مصرف
معینی را قصد کرده است باید به همان مصرف برساند، و اگر مصرف معینی را قصد
نکرده است باید به مصرفی برساند که نسبتی به آن حضرت داشته باشد، مثلاً بر
زوّار فقیر او صرف نماید و یا به مصارف حرم او برساند، و یا در امری که
موجب اعلای نام اوست صرف کند.
مسأله ۲۶۸۱ ـ گوسفندی
را که برای صدقه، یا برای یکی از امامان نذر کردهاند، اگر پیش از آنکه به
مصرف نذر برسد شیر بدهد یا بچه بیاورد، مال کسی است که آن را نذر کرده مگر
آنکه قصدش اعم باشد، ولی پشم گوسفند و مقداری که چاق میشود جزء نذر است.
مسأله ۲۶۸۲ ـ
هرگاه نذر کند که اگر مریض او خوب شود یا مسافر او بیاید، عملی را انجام
دهد، چنانچه معلوم شود که پیش از نذر کردن مریض خوب شده، یا مسافر آمده
است، عمل کردن به نذر لازم نیست.
مسأله ۲۶۸۳ ـ
اگر پدر یا مادر نذر کند که دختر خود را به سید، یا کس دیگری شوهر دهد،
نذر آنان نسبت به دختر اعتبار ندارد و تکلیفی بر او ثابت نمیکند.
مسأله ۲۶۸۴ ـ
هرگاه با خدا عهد کند که اگر به حاجت شرعی خود برسد کاری را انجام دهد،
بعد از آنکه حاجتش برآورده شد، باید آن کار را انجام دهد، و نیز اگر بدون
آنکه حاجتی را ذکر کند، عهد کند که کاری را انجام دهد، آن عمل بر او واجب
میشود.
مسأله ۲۶۸۵ ـ در
عهد هم مثل نذر باید صیغه خوانده شود، مثلاً بگوید با خدا عهد کردم چنین
کنم، و لازم نیست کاری را که عهد میکند انجام دهد شرعاً بهتر باشد، بلکه
کافی است شرعاً از آن نهی نشده باشد، و در نظر عقلا رجحان داشته باشد، یا
برای آن شخص مصلحتی دربرداشته باشد، و اگر بعد از عهد طوری شد که آن عمل
مصلحتی نداشت یا شرعاً مرجوح شد، هرچند مکروه شده باشد لازم نیست به آن عمل
کند.
مسأله ۲۶۸۶ ـ اگر
به عهد خود عمل نکند، گناه کرده است و باید کفاره بدهد، یعنی: شصت فقیر را
سیر کند، یا دو ماه پیدرپی روزه بگیرد، یا یک بنده آزاد کند.
منبع:sistani.org
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۴ -
۱۲۷۱۷۰ -
۶۵۳۴ -
۵۵۹۰ -
۴۳۷۴ -
۴۳۴۵ -
۴۷۲۸ -
۳۴۷۴ -
۳۶۴۷ -
۳۳۷۵
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است