درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۹ -
۱۴۶۰ -
۲۵۸۶ -
۱۱۶۷ -
۷۸۲ -
۲۸۹۴ -
۵۸۴ -
۲۱۲۴ -
۱۹۲۶ -
۴۷۳۱
پيوندها
احکام شرعی مربوط به سقط جنین

در این گزارش حکم شرعی عمل سقط جنین (کورتاژ) را از منظر شرع و مراجع عظام تقلید مرور میکنیم.
آمار
و ارقام نشان میدهد سالانه حدود 40 تا 50 میلیون جنین در سرتاسر جهان سقط
میشود و بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان کورتاژ در ایران به 220 هزار
مورد در سال میرسد. مدرنیزه شدن سبک زندگی، مشکلات اقتصادی و قبح روابط
نامشروع همگی از دلایل رایج برای سقط نوزادان هستند. در این گزارش حکم شرعی
عمل سقط جنین (کورتاژ) را از منظر شرع و مراجع عظام تقلید مرور میکنیم.
آیتالله خامنهای:
سؤال:
پزشکان متخصص میتوانند از طریق استفاده از روشها و دستگاههای جدید،
نواقص جنین در دوران بارداری را تشخیص دهند و با توجه به مشکلاتی که افراد
ناقص الخلقه بعد از تولد در دوران زندگی با آن مواجه میشوند، آیا سقط
جنینی که پزشک متخصص و مورد اطمینان آن را ناقص الخلقه تشخیص داده، جایز
است؟
جواب: سقط جنین در هر سنّی به مجرّد ناقص الخلقه بودن آن و یا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه میشود، جایز نمیشود.
سؤال:
آیا از بین بردن نطفه منعقدشدهای که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به
مرحله علقه که تقریباً چهل روز طول میکشد، جایز است؟ و اصولاً در کدامیک
از مراحل ذیل سقط جنین حرام است:
1 ـ نطفه استقرار یافته در رحم،
2 ـ علقه،
3 ـ مضغه،
4 ـ عظام (قبل از دمیدن روح).
جواب: از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچیک از مراحل بعدی جایز نیست.
سؤال: آیا سقط جنینی که نطفهاش با وطی به شبهه توسط فرد غیرمسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟
جواب: جایز نیست.
سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟
جواب: سقط جنین به مجرّد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی جایز نمیشود.
سؤال:
پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی به زن گفته است که استمرار
بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا
کند، فرزندش ناقص الخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط
جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح
به آن جایز است؟
جواب:
ناقص الخلقه بودن جنین، مجوّز شرعی برای سقط جنین حتّی قبل از ولوج روح
در آن محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند
به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن
اشکال ندارد.
سؤال:
بعضی از زوجها، مبتلا به بیماریهای خونی بوده و دارای ژن معیوب هستند و
در نتیجه ناقل بیماری به فرزندان خود هستند و احتمال این که این فرزندان
مبتلا به بیماریهای شدید باشند، بسیار زیاد است و چنین کودکانی از بدو
تولّد تا پایان عمر، دائما در وضع مشقّت باری به سر خواهند برد. مثلاً
بیماران هموفیلی همواره ممکن است با کوچکترین ضربهای دچار خونریزی شدید
منجر به فوت و فلج شوند. حال آیا با توجّه به این که تشخیص این بیماری در
هفتههای اوّل بارداری ممکن است آیا سقط جنین در چنین مواردی جایز است؟
جواب:
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب
حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را اسقاط
کنند ولی بنا بر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
سؤال: سقط جنین فینفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟
جواب:
سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست مگر آنکه استمرار
حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج
روح، اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست حتّی اگر ادامه حاملگی
برای حیات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر
دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی
مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.
سؤال: مقدار دیه جنینی که دو ماه و نیم عمر دارد، در صورتی که عمداً سقط شود چقدر است و دیه باید یه چه کسی پرداخت شود؟
جواب:
اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر
استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات
ارث پرداخت میشود ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمی ندارد.
سؤال:
اگر جنین در رحم، مشرف به موت حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان
حال برای زندگی مادر خطرناک باشد، آیا سقط آن جایز است و اگر شوهر آن زن
مقلّد کسی باشد که سقط جنین در حالت مذکور را جایز نمیداند، ولی زن و
اقوام او از کسی تقلید میکنند که آن را جایز میداند، تکلیف مرد در این
حالت چیست؟
جواب:
چون در فرض سؤال امر دائر است بین مرگ حتمی طفل به تنهایی و بین مرگ حتمی
طفل و مادر او، بنا بر این چارهای جز این نیست که لااقل زندگی مادر با
سقط جنین نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از این کار
منع کند، ولی واجب است تا حد امکان بهگونهای عمل شود که قتل طفل مستند
به کسی نشود.
آیتالله مکارم شیرازی:
سؤال:
بر اساس دستورالعمل جدید سازمان پزشکی قانونی کشور که به تمامی مراکز
ابلاغ شده است، حضور و رضایت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی کافی است و
الزامی به گرفتن رضایت از پدر وجود ندارد. آیا این حکم صحیح است و با احکام
اسلامی منافاتی ندارد؟
جواب: در صورت ضرورت شدید برای مادر و جمع بودن شرایط برای سقط ، رضایت پدر شرط نیست هر چند بهتر است.
سؤال: 1ـ میزان دیه سقط عمدی جنین دو و نیم ماهه چقدر است؟ و چگونه باید پرداخت شود؟
2ـ آیا به سقط غیرعمدی دیه تعلق میگیرد؟
جواب: 1ـ 60 مثقال طلای معمولی است و به ورثه جنین می رسد.
2ـ هرگاه کسی سبب سقط شود (نه اینکه خود به خود ساقط شود) دیه دارد.
سؤال:
اگر مادرى براى سقط بچّه اش کارى انجام ندهد، لکن با مراعات نکردن موارد
لازم و تهیّه نکردن شرایط حفظ جنین، باعث سقط بچه شود، آیا کار حرامى کرده
است؟
جواب: اگر در حفظ جنین مطابق معمول کوتاهى کرده باشد مسؤول است.
سؤال: آیا سقط جنین جایز است و اگر جایز باشد دیه دارد؟
جواب:
در صورتى که از گفته متخصّصین یقین یا خوف خطر یا ضرر مهمّى حاصل شود
اقدام به سقط جنین جایز است (مادامى که به صورت انسان کاملى در نیامده
باشد) و چون احتمال تعلّق دیه مى رود احتیاط آن است که ورثه این کودک (غیر
از پدر و مادر) با میل و رضاى خود از آن صرف نظر کنند.
سؤال:
آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنیم یا احتمال مى دهیم، معیوب و نارسا است در
هر ماهى از باردارى اگر دیه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟
جواب: هرگاه
در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد
باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى
پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.
سؤال: زنى از راه نامشروع حامله شده است، سپس آن بچّه را کشته است:
الف) آیا بچّه دیه دارد؟
ب) اگر دارد به چه کسى مى رسد؟
جواب:
احتیاط واجب پرداختن دیه به مقدار هشت صد درهم است اگر جنین کامل باشد
(البتّه اگر این بچّه بزرگ و بالغ مى شد و اسلام را مى پذیرفت دیه کامل
داشت) و دیه او فقط به امام مى رسد، یا مجتهد جامع الشرایط که نایب الامام
است و در مصالح مسلمین مصرف مى کند و اگر این بچّه مى ماند و زن و فرزندانى
پیدا مى کرد دیه او به همسر و فرزندانش مى رسید.
سؤال: دیه از بین بردن نطفه بسته شده یا سقط جنین چه مقدار است؟
جواب:
هرگاه تنها نطفه باشد بیست مثقال شرعى طلا (20 دینار) و اگر به صورت خون
بسته شده باشد چهل مثقال (40 دینار) و اگر مضغه باشد شصت مثقال (60 دینار) و
اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت هشتاد مثقال (80 دینار) و اگر جنین
کامل باشد و هنوز روح و حرکت نداشته باشد صد مثقال طلا (100 دینار) و اگر
روح در آن دمیده شده باشد هزار مثقال (1000 دینار) در مذکر و پانصد مثقال
(500 دینار) در مؤنث است (منظور از مثقال شرعى هیجده نخود است که سه چهارم
مثقال معمولى است).
سؤال: اگر جنینی سقط شود دیه او به چه کسانی می رسد؟
جواب: دیه
جنین به پدر و مادرش مىرسد و هرکدام از آنها که در سقط شرکت داشته از دیه
ارث نمىبرد و تمام آن به دیگرى مىرسد، و اگر هر دو در سقط شرکت
داشتهاند دیه به پدربزرگ و مادربزرگ پدرى و مادرى و برادارن و خواهران
جنین مىرسد و طبق قانون ارث تقسیم مىشود و اگر آنها رضایت دهند مشکل حل
مىشود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۷ -
۱۲۷۱۷۶ -
۶۵۳۷ -
۵۵۹۲ -
۴۳۷۷ -
۴۳۵۱ -
۴۷۳۱ -
۳۴۷۷ -
۳۶۵۱ -
۳۳۷۷
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است