درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۹ -
۱۴۶۰ -
۲۵۸۶ -
۱۱۶۷ -
۷۸۲ -
۲۸۹۴ -
۵۸۴ -
۲۱۲۴ -
۱۹۲۶ -
۴۷۳۱
پيوندها
نزول چیست و حکم نزول گیرنده

کمتر کسی میتواند همیشه حواسش را کاملا جمع کند که آیا پول حرام دارد قاطی مالش میشود یا نه.
«ربا» یکی از بدترین نوعهای پول حرام است و هر آن ممکن است وارد زندگی ما بشود. دلیل ناخواستهاش هم این است که معمولا نمیدانیم چطور ممکن است دچارش شویم. یا در مواقع ضرورت، چه راههای دیگری برای خروج از یک بحران مالی داریم که لازم نباشد پیش هر کسی و با هر شرایطی دست دراز کنیم. مهمتر اینکه در اینطور مواقع، منافع زودگذری برای خودمان تعریف میکنیم که نزول گرفتن و نزولدادن را توجیه میکنیم؛ معاملهای که شرع و عقل به مخالفتش برخاستهاند.
نزول چطور شکل میگیرد؟
ربا در فرهنگ معین اینطور معنی شده: «بیشی، افزون شدن، نشو و نماکردن، سود یا ربحی که داین از مدیون میستاند و نسیه خریدن و فزون گرفتن.» عربها وقتی چیزی زیاد میشود و رشد میکند میگویند: «ربا الشیء». به این خاطر به مال افزایش یافته شده، ربا میگویند و خلاصه اینکه ربا یعنی دریافت زیادی در مبادله 2 کالای هم جنس یا دریافت اضافی در قرض با شرط قبلی. این نکتهها تعریف ربا را کامل میکند:
هر نوع دریافت اضافه بر قرض که از پیش تعیین شده باشد، ربا بهحساب میآید و حرام است. لازم هم نیست این مازاد، حتما پول یا کالا باشد اما اینکه بدهکار بدون شرط قبلی چیزی به طلبکار بدهد حرام نیست. حتی مستحب است وقتی قرض را پس میدهیم هدیهای هم همراه آن بدهیم.
ربا مصداق تعهد گرفتن ظالمانه است. بهطور مثال، وام گیرنده بهخاطر نیازهای ضروری مجبور به دریافت آن شده باشد البته بعضی علما معتقدند که جبران تورم ربا نیست. چون جبران کاهش ارزش پول، ارزش اضافی حساب نمیشود. البته کاهش ارزش پول را باید دقیق و منصفانه حساب کنید. برای همین، در این موارد پیشنهاد میکنند که طرفین با هم مصالحه کنند.
دلایل نهی از نزول چیست؟
بر حرام بودن ربا در اسلام تأکید شده، اما بعضی از دلایل عقلیاش از این قرار است:
یکی از مهمترین علتهای حرمت ربا، فساد و نابودی اموال، کاهش فعالیتهای تجاری و ایجاد رکود اقتصادی است. در واقع، رواج رباخواری معاملات و مبادلات اقتصادی را کم میکند. امامرضا(ع) میفرماید: «خداوند به این دلیل ربا را حرام کرد که این کار موجب فساد اموال میشود.»
ربا باعث میشود آدمها هیچ انگیزهای برای راهانداختن کار هم نداشته باشند جز سودجویی. سودجویی که اساس رابطه آدمها باشد، همه به هم به چشم اسکناسهای در حال حرکت نگاه میکنند. ضمن اینکه راحتترین کار این است یکی که سرمایهای دارد، بدون هیچ زحمتی بنشیند و سود پولش را بخورد.
آیا با خرید یک شکلات مشکل حل میشود؟
حیله به راههای چارهای میگویند که برای فرار از حرمت ربا بهکار میبرند تا با استفاده از بعضی از معاملات و عقود که ظاهری شرعی دارند، به هدفشان برسند. مثل همین کارهایی که امروز در بازار تاحدی رایج شده که مثلا یک شکلات را میخرند 2میلیون تومان و بعد از چند دقیقه همان شکلات را 5میلیون تومان میفروشند و خریدار شکلات 5میلیونی در حقیقت ربا گرفته و باید اصل پول و سود آن را بدهد. نظربسیاری از مراجع و از جمله امامخمینی(ره) بر این است که در هر صورت حیله باطل است. چون بازی با الفاظ باعث تغییر حقیقت نمیشود.
اگر گرفتار شدیم چه کنیم؟
اگر بنا به هر دلیلی درگیر چنین معاملهای شدیم، باید بهدنبال راهی باشیم که پا پس بکشیم چرا که جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است.
- رد کردن سود: اگر نزول دادهایم، باید تمام سود پولی را که گرفتهایم به صاحبش برگردانیم. اگر مقدار ربا معلوم نیست باید با صاحب آن مصالحه کنیم. یعنی راضیاش کنیم. اگر هم با واسطه ربا دادهایم و از هیچ راهی معلوم نیست ربا به کی داده شده باید از طرف ربا گیرنده صدقه بدهیم.
- خمس: اگر مال بهدست آمده از ربا قاطی بقیه اموالمان شده و نمیشود جدایش کرد، باید خمس کل اموالمان را بدهیم.
مجازاتهایش چیست؟
حکم نزول در این دنیا
اصل 49قانون اساسی درآمدهای ناشی از ربا را غیرمشروع میداند. از طرفی هم ماده 595قانون مجازات اسلامی ربا را جرم میداند و برای آن مجازات درنظر گرفته. قسمتی از متن ماده قانون این است: «… مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطۀ بین آنها، علاوه بر رد اضافه به صاحب مال، به ششماه تا 3 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز معادل مورد ربا بهعنوان جزای نقدی محکوم میگردند.» جرم ربا با توجه به ماده 727 از جرائم غیرقابل گذشت است. یعنی برای پیگیری این جرم لازم نیست کسی شکایت کند، جرم به محض اطلاع مراجع قضایی و انتظامی قابل پیگیری و تعقیب است.
حکم نزول در آخرت
ربا جزء گناههای کبیره است. از آن گناههایی که زیاد از انجامش نهی شده و انجام دهندهاش تهدید شده؛ تهدیدهایی که تا مرز بدبختی دائمی و محرومیت از رحمت خدا میرود. در قرآن، ربا معادل جنگ با خدا معرفی شده. از آنجا که ظاهر این گناه یک معامله اقتصادی ساده بهنظر میرسد، برای بیان بزرگی زشتی و باطن این گناه به ظاهر ساده، تشبیههای تکاندهندهای در روایتها آمده است مثلا اینکه رباخوارها روز قیامت دیوانه محشور میشوند. یکی از این عاقبتها را بخوانید بقیه را میتوانید حدس بزنید.
از پیامبر(ص) نقل شده است: «وقتی به معراج رفتم دستهای از مردم را دیدم که به حدی شکم آنها بزرگ بود که هرچه تلاش میکردند بلند شوند و راه بروند، برای آنها ممکن نبود و مدام زمین میخوردند و مردم از روی شکمهایشان رد میشدند. از جبرئیل سؤال کردم: اینها چه کسانی هستند و جرمشان چیست؟ جواب داد: اینها رباخواران هستند.»
حکم نزول گیرنده / حکم نزول دهنده
چه ربا دهنده و چه گیرنده و نیز شخصی که واسطه عمل رباست مجرم محسوب میشوند و هر یک به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می شوند و همچنین ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
ربا یکی از اموری است که در اسلام حرام شناخته شده است و برابر آیات قرآنی و روایات این عمل حرمت دارد.
برابر قانون هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی اعم از خرید و فروش، صلح و غیره که جنسی را با شرط اضافه با همان جنس معامله کنند یا زاید بر مبلغ پرداختی دریافت شود ربا به حساب میآید.
البته باید توجه داشت که هر افزایش مبادله را چه در پول و چه در جنس ربا نمیگویند بلکه ربا در دو حالت متصور است:
- ربا در معاملات: ربا در معاملات بدین صورت است که اگر خرید و فروش به صورت جنس به جنس باشد و هر دو جنس از یک نوع باشد به نوعی که مردم عادی آن را یک جنس تلقی کنند مثل برنج با برنج یا خرما با خرما و … و این دو جنس از حیث وزن یکی باشند اضافه دریافتی ربا و حرام است.
- ربای قرضی: اگر در قرض چه پول یا جنس- به این نحو که پول یا جنسی را قرض کنند و قرار شود بعد از مدتی با اضافاتی آن را بپردازد اضافه پرداختی یا دریافتی را ربا گویند.
پرسش: ربا چه زمانی محقق میشود؟
پاسخ: برابر فقه و قانون تا زمانی که وجه اضافی دریافت نشود ربا محقق نخواهد شد بنابراین صرف توافق به اینکه شخصی وجهی را در قبال وجه اضافی به کسی بدهد این عمل جرم نبوده و ربا نیست ملاک اخذ وجه است.
پرسش: اگر کسی برای ربا گرفتن به رباخوار چکی بدهد چه وضعیتی پیش میآید؟
پاسخ: در صورتی که ثابت شود دارنده چک آن را به عنوان ربا دریافت کرده حق مطالبه وجه آن چک را نداشته و باید به صادر کننده مسترد کند البته باید توجه داشت تا زمانی که وجه چک دریافت نشده است ربا محقق نمیشود.
پرسش: آیا ربا دهنده و ربا گیرنده هر دو مجرمند؟
پاسخ: چه ربا دهنده و چه گیرنده و نیز شخصی که واسطه عمل رباست مجرم محسوب می شوند و هر یک به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می شوند و همچنین ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
البته هر گاه ثابت شود که ربا دهنده در حالت اضطرار در مقام پرداخت وجه اضافی بر آمده است مجازات نخواهد شد.
پرسش: آیا در هر حالتی ربا دادن جرم است؟
پاسخ: همان طور که در بند بالا اشاره کردیم اگر دادن ربا در حال اضطرار باشد این عمل برای ربا دهنده جرم نیست و همچنین اگر ربا بین پدر و فرزند و زن و شوهر باشد یا مسلمان از کافر ربا دریافت کند عمل آن ها از حیث قوانین کیفری جرم به حساب نمیآید.
پرسش: اگر در قرارداد اجاره بین موجر و مستأجر توافق شود که در صورت تأخیر در پرداخت اجاره بها مستاجر باید مبلغی به عنوان خسارت بپردازد این عمل از مصادیق ربا به حساب میآید؟
پاسخ: خیر این عمل ربا نیست به ویژه آنکه این خسارت بر طبق شاخص بانک مرکزی باشد.
پرسش: در مورد جرم ربا آیا نیاز به شاکی خصوصی است و اصولاً برای طرح دعوا به کدام مرجع قضایی باید رجوع کرد؟
پاسخ: جرم ربا از جمله جرایم غیر قابل گذشت است بنابراین جنبه عمومی آن برتر از جنبه خصوصی آن است و مقامات قضایی حتی بدون شکایت شاکی خصوصی مکلف به تعقیب و رسیدگی هستند و اصولاً برای رسیدگی به این جرم در مبادی امر دادسرای عمومی و انقلاب محل دریافت ربا صلاحیت رسیدگی دارد.
پرسش: اگر ثابت شود ربا دهنده در حالت اضطرار مرتکب جرم ربا شده برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم باید دادخواست بدهد؟
پاسخ: به نظر می رسد که برای رد اضافه دریافتی به صاحب مال نیاز به تقدیم دادخواست نباشد و دادگاه حکم به رد وجه و مال اضافی به صاحب آن صادر خواهد کرد اما برای مطالبه سایر ضرر و زیانهای ناشی از جرم مطابق اصول باید دادخواست حقوقی تنظیم کرد.
برگرفته از :http://www.asemooni.com/religion/islam/usury
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۷ -
۱۲۷۱۷۶ -
۶۵۳۷ -
۵۵۹۲ -
۴۳۷۷ -
۴۳۵۱ -
۴۷۳۱ -
۳۴۷۷ -
۳۶۵۱ -
۳۳۷۷
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است