درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۹ -
۱۴۶۰ -
۲۵۸۶ -
۱۱۶۷ -
۷۸۲ -
۲۸۹۴ -
۵۸۴ -
۲۱۲۴ -
۱۹۲۶ -
۴۷۳۱
پيوندها
مناظره هشام بن حکم با مرد شامی در امامت
مرحوم کلینی،
در کتاب کافی، از یونس بن یعقوب روایت کرده که گفت: خدمت حضرت امام صادق (ع) بودم
که مردی از اهل شام بر آن حضرت وارد شد و گفت: من فقیه و متکلمم و برای مناظره با
اصحاب شما آمده ام. امام صادق (ع) فرمود: سخن تو از گفتار پیامبر است یا از پیش
خودت؟ گفت: هم از گفته پیامبر و هم از خودم. امام فرمود: پس تو شریک پیامبری؟ گفت:
نه. امام فرمود: از خدای عزوجل وحی شنیده ای که به تو خبر دهد؟ گفت: نه. امام
فرمود: چنانکه اطاعت پیامبر را واجب می دانی، اطاعت خودت را هم واجب می دانی؟ گفت:
نه.
یونس بن یعقوب گوید: حضرت به من توجه نمود و فرمود: ای یونس! این مرد پیش
از آنکه وارد بحث شود خودش را محکوم کرد. سپس فرمود: ای یونس! اگر علم کلام را خوب
می دانستی با او سخن می گفتی. من گفتم: افسوس. پس گفتم: قربانت گردم، من شنیده ام
که شما از علم کلام نهی نموده و فرموده اید: وای بر اهل کلام، زیرا می گویند که این
مطلب را قبول داریم و آن را قبول نداریم، مدعی می تواند به این موضوع تمسک جوید و
به آن نمی تواند، و این را می فهمیم و آن را نمی فهمیم. اما فرمود: من گفتم وای بر
آنان اگر گفته مرا رها کنند و خواسته خود را تعقیب نمایند. آن گاه امام به من
فرمود: بیرون برو و هر کس از متکلمین را دیدی بیاور.یونس بن یعقوب گوید: من
بیرون رفته و حمران بن اعین و مؤمن طاق و هشام بن سالم را که علم کلام را خوب می
دانستند آوردم؛ و نیز قیس بن ماصر که به عقیده من در کلام بهتر از آنان بود و علم
کلام را از حضرت علی بن الحسین (ع) آموخته بود آوردم. چون همگی در مجلس قرار گرفتیم
امام صادق (ع) سر از خیمه (ای که در کوه کنار حرم برای حضرتش می زدند و چند روز قبل
از حج آنجا مستقر می شدند) بیرون کرد، ناگاه شترسواری که به سرعت حرکت می کرد به
نظر رسید، امام فرمود: به پروردگار کعبه سوگند که این هشام است. ما گمان کردیم
منظور حضرت هشامی است که از فرزندان عقیل است که او را بسیار دوست می داشت. چون
وارد شد، دیدیم که هشام بن حکم است، و او در عنفوان جوانی بود و همه بزرگتر بودیم.
امام صادق (ع) برایش جا باز نمود و فرمود: هشام با دل و زبان و دستش یاور ماست. سپس
فرمود: ای حمران! با مرد شامی سخن بگو. او وارد بحث شد و بر شامی غلبه کرد. سپس
فرمود: ای طاقی! تو با او سخن بگو. او هم سخن گفت و غالب شد. سپس فرمود: ای هشام بن
سالم! تو هم گفتگو کن. او با شامی برابر شد. سپس امام صادق (ع) به قیس ماصر فرمود:
تو، با او سخن بگو. او وارد بحث شد و حضرت از مباحثه آن ها می خندید، زیرا که مرد
شامی گیر افتاده بود. آن گاه حضرت به مرد شامی فرمود: با این جوان، یعنی هشام بن
حکم، صحبت کن.مرد شامی عرض کرد: حاضرم، پس خطاب به هشام، گفت: ای جوان! درباره
امامت این مرد (امام صادق علیه السلام) از من بپرس.هشام (از سوء ادب او نسبت
به ساحت مقدس امام) خشمگین شد بطوری که می لرزید، سپس به شامی گفت: ای مرد! آیا
پروردگارت به مخلوقش خیراندیش تر است یا مخلوق به خودشان؟شامی گفت: پروردگارم
نسبت به مخلوقش خیراندیش تر است.هشام پرسید: در مقام خیراندیشی برای مردم چه
کرده است؟شامی گفت: برای مردم حجت و دلیلی تعیین فرموده تا متفرق و مختلف
نشوند، و او ایشان را با هم الفت دهد و اختلافشان را رفع کند و به فرائض پروردگار
آگاهشان سازد.هشام گفت: او کیست؟شامی گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله
است.هشام گفت: بعد از رسول خدا (ص) کیست؟شامی گفت: قرآن و سنت است.هشام پرسید: آیا قرآن و سنت برای رفع اختلاف امروز ما سودمند است؟شامی
گفت: آری.هشام گفت: پس چرا ما و شما اختلاف داریم، و برای مخالفتی که با شما
داریم از شام به اینجا آمده ای؟!شامی خاموش ماند؛ امام به مرد شامی فرمود: چرا
سخن نمی گویی؟ شامی گفت: اگر بگویم ما اختلافی نداریم خلاف واقع گفته ام، و اگر
بگویم قرآن و سنت از ما رفع اختلاف می کند باطل گفته ام؛ زیرا که کتاب و سنت وجوه
گونه گونی دارد و معانی مختلفی را متحمل است، و اگر بگویم اختلاف داریم، از آنجایی
که هر یک از ما مدعی حق می باشیم، قرآن و سنت اختلاف ما را رفع نکرده است؛ بنابراین
پاسخی نداریم که بگویم، الا آنکه من حق دارم که همین سؤال را به او برگردانم. امام
فرمود: از او بپرس تا بدانی که سرشار است.شامی پرسید: چه کسی به مخلوق
خیراندیش تر است، پروردگارشان یا خودشان؟هشام پاسخ داد: پروردگارشان از خودشان
خیراندیش تر است.شامی گفت: آیا پروردگار شخصی را تعیین فرموده که ایشان را
متحد کند و ناهمواریشان را هموار سازد و حق و باطل را به ایشان باز گوید؟هشام
گفت: در زمان پیامبر یا امروز؟شامی گفت: در زمان رسول خدا (ص) که خود آن حضرت
بود، امروز کیست؟هشام گفت: همین بزرگواری که اینجا نشسته و مردم برای حل
مشکلات خود به سویش رهسپار می گردند و او، به میراث علمی که از پدرانش دست به دست
گرفته، اخبار آسمان و زمین را برای ما بیان می فرماید.شامی پرسید: من چگونه می
توانم این را بفهمم؟هشام گفت: هر چه می خواهی از او بپرس.شامی گفت: عذری
برایم باقی نگذاشتی، بر من لازم است که بپرسم.امام صادق (ع) فرمود: ای شامی!
می خواهی گزارش سفر و راهت را بیان کنم که چنین بود و چنان بود.شامی با سرور و
خوشحالی گفت: راست گفتی! هم اکنون، به خدا، اسلام آوردم. امام صادق (ع) فرمود: نه،
بلکه هم اکنون به خدا ایمان آوردی. اسلام پیش از ایمان است؛ به وسیله اسلام از
یکدیگر ارث برند و ازدواج کنند، و به وسیله ایمان ثواب برند (و تو که هم اکنون مرا
به امامت شناختی بر عباداتت ثواب گیری). شامی عرض کرد: درست فرمودی! گواهی می دهم
که شایسته عبادتی جز خدا نیست و محمد (ص) رسول خداست و تو جانشین اوصیاء هستی.آن گاه امام صادق (ع) رو به حمران نمود و فرمود: تو، سخنت را دنبال سخن می بری
و مربوط سخن می گویی و به حق می رسی. و به هشام بن سالم توجه کرد و فرمود: در پی
حدیث می گردی ولی تشخیص نمی دهی (می خواهی مربوط سخن بگویی اما نمی توانی). و متوجه
احول شد و فرمود: بسیار قیاس می کنی، از موضوع خارج می شوی، مطلب باطل را به باطلی
رد می کنی و باطل تو روشن تر است. سپس رو به قیس ماصر نمود و فرمود: تو چنان سخن می
گویی که هر چه خواهی به حدیث پیامبر (ص) نزدیکتر باشد دورتر شود، حق را به باطل می
آمیزی با آن که حق اندک تو را از باطل بسیار بی نیاز می کند؛ تو و احول از شاخه ای
به شاخه ای می پرید و با مهارتید.
یونس گوید: به خدا که من فکر می کردم نسبت به
هشام هم نزدیک به آنچه درباره آن دو اظهار فرمود بیان می فرماید، امام فرمود: ای
هشام! تو به هر دو پا به زمین نمی خوری، تا خواهی به زمین برسی پرواز می کنی؛ مانند
تویی باید با مردم سخن گوید، خود را از لغزش نگهدار شفاعت ما دنبالش می آید، ان
شاءالله [1] .
[1] اصول کافی، ج 1، ص 132 - 130 ارشاد مفید، باب گوشه
ای از اخبار امام صادق (ع)، ص 257 - 255 - اعلام الوری، رکن سوم، باب 5، فصل سوم -
احتجاج طبرسی، ج 2، ص 125 - 122 - بحارالانوار، ج 48، ص 205 - 203) و در ج 47 ص
157، مختصر روایت ذکر شده است).
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۷ -
۱۲۷۱۷۶ -
۶۵۳۷ -
۵۵۹۲ -
۴۳۷۷ -
۴۳۵۱ -
۴۷۳۱ -
۳۴۷۷ -
۳۶۵۱ -
۳۳۷۷
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است