پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۴:۵۳ ق.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

ولایت فقیه در نگاه امام صادق علیه السلام

آموزه های دینی و مذهبی

ولایت فقیه، یکی از مسائلی است که امام صادق علیه السلام آن را بعد از ولایت ائمه علیهم السلام از مهم ترین مسائل اجتماعی، سیاسی اسلام می شمارد، و در بیانات متعددی فقهای جامع الشرائط را به عنوان حاکم بر امور مسلمین، منصوب از جانب خود دانسته، رد آن ها را رد بر خود، و ولایت آن ها را ادامه ی ولایت خود معرفی می کند.

 
عمر بن حنظله، در روایتی که مورد قبول فقهاست می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم، دو نفر از خودی ها (یعنی شیعه) به خاطر «وام یا میراث » نزاع دارند، نزد سلطان و قاضی های وقت (سلاطین جور) برای محاکمه می روند، آیا این عمل، جایز است؟
 
امام صادق علیه السلام فرمود:
 
«کسی که در موضوعی، حق یا باطل، نزد آن ها برای محاکمه برود مانند کسی است که نزد طاغوت برای محاکمه رفته است، و آنچه دستگاه طاغوتی حکم کند، اگر چه حق مسلم باشد، چنان است که مال حرامی را می گیرد، زیرا آن را به حکم طاغوت گرفته است.
 
خداوند در قرآن فرمان می دهد که به طاغوت کافر باشند (و زیر بار فرمان طاغوت نروند) آن جا که می فرماید:
 
«یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به » . (1)

 
می خواهند محاکمه ی خود را نزد طاغوت ببرند، با این که خداوند آن ها را مامور کرده که به طاغوت کافر گردند» .
 
عرض کردم:
 
«پس این دو نفر در نزاع خود، به چه کسی مراجعه کنند؟»
 
آن حضرت فرمود:
 
«ینظران الی من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا، و عرف احکامنا فانی قد جعلته علیکم حاکما، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما استخف بحکم الله و علینا رد - و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله » . (2)

 
نظر کنند به شخصی از خود شما که حدیث ما را روایت می کند و در حلال و حرام ما نظر می افکند، و احکام ما را می شناسد، همانا من او را حاکم شما قرار دادم، اگر طبق دستور ما، حکم نمود، و یکی از آن دو نفر از او نپذیرفت، حکم خدا را سبک شمرده و بر ما رد کرده است، و آن که بر ما رد کند، خدا را رد کرده است، و او بر مرز شرک به خداست.
 
بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدس سره در تبیین این روایت چنین می فرماید: «این فرمان که امام علیه السلام صادر فرموده کلی و عمومی است. همان طور که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران حکومت ظاهری خود حاکم، والی و قاضی تعیین می کرد و عموم مسلمانان وظیفه داشتند که از آن ها اطاعت کنند، حضرت امام صادق علیه السلام هم چون «ولی امر» مطلق می باشد و بر همه ی علما، فقها و مردم دنیا حکومت دارد، می تواند برای زمان حیات و مماتش حاکم و قاضی تعیین فرماید. همین کار را هم کرده و این منصب را برای فقها قرار داده است. تعیین به «حاکما» فرموده، تا خیال نشود که فقط امور قضایی مطرح است و به سایر امور حکومتی ارتباط ندارد» . (3)

 
1- النساء/ 60.
 
2- وسائل الشیعه، ج 18، ص 99.

 
3- ولایت فقیه، امام خمینی قدس سره، ص 122.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی