پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۲۸ ب.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام

امامزاده سید کافی علیه السلام

معرفی امامزاده  سید کافی   علیه السلام
به گزارش پایگاه مذهبی دارالصادقیون  امامزاده سیدکافی علیه السلام در روستای کافی آباد  از توابع دهستان کِذاب , بخش خضرآباد, شهرستان اشکذر  در دامنه شیرکوه در45 کیلومتری یزد واقع گردیده است. 
امامزاده سیدکافیعلیه السلام  با 21 واسطه به امام سجاد علیه السلام میرسد.چنانچه نسب شریف این امامزاده در شجرنامه آمده است:   امامزاده سیدکافی بن هاشم بن محمدرضا بن محمدبن حسن بن احمد بن علی بن احمد بن ناصرالدین بن شمس الدین بن نجم الدین بن حسن بن محمد بن حمزه بن علی بن طلحه بن حسن بن علی بن عمر بن حسن افطس بن علی الأصغر بن امام سجاد (علیه السلام) است. اصل این بنای مقدس به دوران پیروزی انقلاب اسلامی برمیگردد. 

 قبل از پیروزی انقلاب  این امامزاده بقعه ای کمتر از 20 متر  با ضریح کوچک چوبی و گنبد از جنس خشت و گِل  داشته است. این بنای مقدس بعد از پیروزی انقلاب  از سال 1361با معماری آقای استاد حاج  حسن کلانتر یزدی  طراحی  و باهمت هیئت امنا و از کمکهای مردمی باز سازی گردید. و در حال حاضر زیربنای مسجد و امامزاده کافی به متراژ 1360 متر می باشد. ساختمان امامزاده و سقف  حتی ستونها  از آجر و سیمان به سبک سنتی استفاده   شده و فاقد آهن است , سقف امامزاده دو پوشش میباشد پوشش اولی با آجر و سیمان و پوشش دومی که گنبد بر روی آن واقع گردیده از الگوی آهن استفاده شده و با آجر پوشیده شده و روی آن کاشیکاری شده است.  نمای ستونهای داخل امامزاده از کاشی  و دیوارها آینه کاری و نمای سقف از آجر به سبک سنتی تزیین شده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند و در نوع خود بی نظیر میباشد. گلدسته های امامزاده با ستونهای  از آجر ساخته شده و  نمای آن را کاشی نموده اند.  در مسجدی بنام  امامزاده مزین  است با ستونهای آجری  به شکل طاق مانند به شیوه سنتی   پوشیده شده است. دیدنش خالی از لطف نیست. 

حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین غالبی  امام جمعه بخش خضرآباد در مصاحبه با خبرنگار ما گفتند: نسب شریف سیدکافی علیه السلام با چند واسطه به حضرت سید ساجدین  امام زین العابدین علیه السلام میرسد. این امامزاده همیشه مورد احترام بوده و مردم با چشم احترام به آقا نگاه میکنند. چون کشف و کراماتی از آقا دیده بودند باعث علاقمندی شدید آنها  به آقا شده اند. من شخصا هر وقت خواسته و حاجتی داشته ام که به آقا مراجعه کردم دست خالی بر نگشتم. مردم باید کارهای فرهنگی خویش را در جوار امامزاده  انجام دهند همانطوری که   رهبری  معظم تاکید کردند. : بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی  جامعه تبدیل شوند.

حضرت حجت السلام حاج سید حسن جعفری  سالمندترین عالم دینی  شهرستان شهربابک ونماینده دوره های دوم و سوم  مجلس شورای اسلامی که با11 واسطه بنامهای  غلامرضا ابن اکبر ابن عباس ابن  حسنعلی ابن جعفر ابن حسنعلی ابن جعفر ابن ملاعلی ابن حاج کنعان  ابن سعید ابن سید کافی می داند. به خبر نگار ما گفتند:
 امامزاده سیدکافی  دارای دو پسر  بنامهای کبیر و سعید   , که کبیر در نزد خودمانده  که از او ابراهیم وسپس مهدی و از او مؤمن و ازاو سید جعفر و سپس میرخلیل به دنیاآمده است. و  فرزند دیگرش  که جد اعلای ما  حاج سید سعید در کسوت روحانیت بوده ,حکومت وقت آن زمان ( ظاهرا بعد ار سلسله صفویان ) او را  از یزد به منطقه ای در فارس بنام مروست تبعید میکنند  و از طرفی چون  آن زمان سادات را میکشتند تامین جانی نداشته  در دیار غربت خود را شیخ معرفی میکند حتی به فرزندانش سیادت خود را  اعلام نکرده بود  به همین دلیل سیادت او گم میشود. از آنجایی  آن منطقه روحانی نداشته مردم از او خواهش میکنند  حتی بعد از تبعیدشان  در انجا بماند  و هرگز به  یزد  برنگردد بر اثر تمنای  مردم  تا پایان عمر در مروست  می ماند و در آن سرزمین   به رحمت خداوند میرود  او 11 پسر داشته  بعد از وفات ایشان اکثر فرزندانشان به یزد بر میگردند جز 2نفر آز آنها  یکی   به  نام شیخ عبدالله در مروست  که بقعه متبرکه  آن  بزرگوار درپارک شیخ عبدالله قرار دارد. و  فرزند دیگرش   حاج کنعان که ما از نسل او هستیم ایشان به شغل دامپروری اشتغال داشته و برای توسعه دامپروری اش   به منطقه  کوهستانی شهربابک مهاجرت  و در همان  جا مسکن میگزیند و  به رحمت خداوند می رود که ایشان  دارای چهار پسر  به نام های ملا علی ؛ محمد علی ؛ عباس و اسکندر بوده   که فرزندانشان  فامیلهای مختلفی را برای خودشان انتخاب کردند.  که مشهور ترین انها  جعفری  و کافی و  ملایی بوده  و  فامیلهای  مثل نجفی و تقی نژاد و  کریم پور در بین  نوادگان حاج کنعان  به چشم میخورد. حاج کنعان به فرزندانش سفارش کرده داشته که   فرزندانشان اجداد خود  را تا  حاج کنعان و یا کافی یاد بگیرند.   عشیره حاج کنعان از شهربابک به   شهرهایی  مثل  تهران ؛ کرج ؛ شهریار ؛قم ؛ گرگان؛  یزد ؛    شاهرود ؛قزوین ؛ اصفهان  ؛  کرمان   و رفسنجان  و.... پراکنده شده اند حتی یکی از نوادگان ایشان به نام  حسن حاج حسین (حاج حسن تقی پور ) در منطقه نوق رفسنجان  رشته قناتی را حفر نموده و آن  روستا  را به نام خودش نام گذاری کرد که این روستا  حسن آباد نوق نامیده می شد که در حال حاضر  معروف به روستای   حسن آباد صادق الائمه علیه السلام و  مفتخر به  خادمی  کاروان صادقیه    و پایگاه صادقیون گردیده است. 

  درحالی که نسب مرحوم حاج حسن تقی پور با  10 واسطه  بنامهای حاج حسین ابن مهدی ابن محمد بن تقی بن سجاد ابن کریم ابن ملا علی ابن حاج کنعان ابن سعید ابن امامزاده سید  کافی میباشد. نقطه مشترک خویشاوندی مرحوم حاج حسن و دیگر عموزادگانشان  در رفسنجان با ما  در جدمان  ملاعلی  ابن حاج کنعان ابن سعید ابن امامزاده سید  کافی میباشد .




آقای حاج محمدعلی قاسمی  خادم قبلی امامزاده سیدکافی علیه السلام که از سال 1359 افتخار خادمی این امامزاده را داشته  در باب کرامات این امامزاده گفتند: نزدیک 18 سال پیش دخترم   فاطمه قاسمی دچار  بیماری تومور مغزی گردید  تمامی دکترا او را جواب کرده بودند  . یک شب  در اواخر شب  که از  غصه و ناراحتی خوابم نمی برد وارد حرم شدم و حاجت خود را بر امامزاده عرضه داشتم  که شفای دخترم را از لطف امامزاده کافی گرفتم  و هیچ اثری از درد در بدنش مشاهده نشد و شفا گرفت. 

ایشان در مورد ساخت ضریح  گفتند: چند سال پیش در عالم خواب  از طرف امامزاده کافی به من الهام شد که به آقای حاج احمد جعفری بگویم قضیه ضریح به کجا ختم  گردید؟  وقتی به آقای جعفری خوابم را گفتم   او گفت: من حاجتی داشتم فقط در دلم نیت داشتم که اگر برآورده گردد یک ضریح جدید  بر روی قبر بگذارم  ولی  از این ماجرا کسی خبر نداشت تا   اینکه دیروز  حاجتم روا شد  که امامزاده  شما را مامور کرده  که به من گوشزد نماید تا به عهدی که بسته ام وفادار بمانم.  با ساختن ضریح جدید   ضریح آلومینیمی که بعد از ضریح چوبی در ابعاد 2در 3 ساخته شده بود به قبر زن استاد اشرف آهنگر  که در قبرستان جهرر یزد واقع در خیابان مهدی  انتقال داده شد.  ضریح آلومنیم بر روی قبر زن استاد اشرف آهنگر گذاشته شد.و ضریح فعلی در ابعاد 3در 4  که توسط حاج احمد جعفری بر روی مرقد مطهر گذاشته شد.

 آقای سید جلیل حسینی خادم فعلی امامزاده سیدکافی علیه السلام  در باب کرامات امامزاده سیدکافی علیه السلام گفتند: چند سال پیش در زمستان صدای شیون و ناله ای شنیدم  به سمت صدا آمدم دیدم که خانواده ای   دختر بیمار خود را که دکترها جواب کرده بودند به نزد امامزاده آورده بودند آن موقع ساختمان در حال تعمیر بود درب نداشت. سوز سرما تا مغز استخوان را می لرزاند  اینقدر سرد بود با خود گفتم  اگر اینها اینجا بمانند از سرما  همه تلف میشوند گفتم  به خانه ما بیایید  گفتند ما تا شفا نگیریم  نمی رویم.  گفتم اگر شبی فرزند شما شفا نگرفت من سید نیستم.  خلاصه آن شب آن خانواده به منزلشان رفتند و من به امامزاده گفتم آقا من به اعتبار شما قول دادم   آبرویم را نریزید. در روز بعد دیدم خانواده شان به منزل من آمده و گوسفندی را نذر من کرده بود و دخترشان به دست با کفایت امامزاده کافی شفا گرفته بود.  

آقای مهندس محمد حسین محمدی  عضو هیئت امنای سیدکافی علیه السلام  و کارشناس عمران بخشداری خضرآباد راجع به توسعه این مکان مقدس اعلام کرد: ما برنامه ای جهت ساخت زائرسرا و فضای تفریحی  در جوار امامزاده در پیش  داریم.  برای اجرای این طرحها, زمینهای اطراف امامزاده را خریداری و آزادسازی  کردیم و سعی داریم قسمت باقی مانده که دو باب مغازه هست بخریم  تا به راحتی این اهداف را اجرا نماییم.  ایشان از طرحهای در دست اجرا را فضای تفریحی و زائر سرا و سالن اجتماعات را در اولویت دانست . .
آقای محمدی  درباره معرفی روستای کافی آباد گفتند:
 بافت تاریخی روستای کافی آباد جاهای دیدنی مثل کوچه های سرپوشیده (ساباط) و برج قدیمی احمد شاهی که از سنگ و گل  در زمان حکومت احمد شاه قاجار ساخته شده و مسجد جامع کافی آباد که با سبک سنتی ساخته شده است میتوان نام برد.  از آنجایی که این روستا و روستاهای مجاور امامزاده در ایام گرم سال از آب و هوای نسبتا ملایم و خنکی برخوردارند و نسبت به مرکز استان.10 تا 15 درجه اختلاف کاهش دما دارد باعث شده در ایام تابستان  مردم زیادی از سایر نقاط برای زیارت و سیاحت به این روستا و روستاهای مجاور بیایند. روستای کافی آباد دارای 6شهید و جمعیتی بالغ بر 400 نفر میباشد.  بزرگترین مشکل اصلی این  روستا و روستاهای مجاور  کمبود آب می باشد .  ان شاءالله تا دو سال آینده مسئله کم آبی  هم از طریق انتقال آب زاینده رود حل خواهد شد. 

نکته جالب توجه ای که ذهن هر بیننده و مسافری ای را به خود جلب میکند این است  وقتی در بافت قدیم وارد میشویم در درب ورودی هرخانه  یک پرده و یا پارچه ای آویزان است تا در هنگام باز شدن  درب خانه   داخل خانه دیده نشود .  زنان و دختران این روستا به حجاب و پوشش بسیار خوبی آراسته هستند . مردم این روستا از نظر خلق و خو  صبور و  خونگرم وبا حوصله و میهمان نواز میباشند. و در استخری که آب قنات جمع میشود  وقتی نگاه میکنیم حاکی از امنیت و آرامش این روستا را دارد  ماهی های رنگی و پرندگان  بدون هیچ دغدغه ای و با کمال آرامش به زندگی خود ادامه میدهند.
پاره ای از برنامه های فرهنگی مذهبی آستان مقدس امامزاده سیدکافی علیه السلام 
1. برگزاری  مراسم ویژه سال تحویل

2. برگزاری مناسبتهای اسلامی مراسم شهادت و ولادت ائمه اطهار  علیهم السلام و اعیاد مذهبی در طول سال

3.برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض

4.برگزاری نماز جمعه در هر سه هفته یکبار به طور سیار

5.برگزاری یادواره شهدای بخش خضرآباد هر سه سال یکبار به طورسیار
 
6.برگزاری  زیارت عاشورا در غروب پنج شنبه ها و  نماز جماعت و دعای کمیل  در شبهای جمعه

7.برگزاری کلاسهای  آموزش قرآن برای نونهالان  و جلسات قرآن

8. برگزاری همایش شیرخوارگان در ایام محرم

9.برگزاری کلاسهای آموزش سفره آرایی برای خواهران

10. برگزاری مجالس ختم اموات

از هیئت امنای امامزاده سیدکافی علیه السلام: آقایان سیدجوادحسینی , حجت الاسلام شیخ علی اکبر حیدری , حمید عرب,   محمد حسین محمدی و محمد حسن جعفری می باشند.
 
هزینه های این امامزاده از نذورات مردمی و  فروش زمین برای قبور و پولهای داخل ضریح تامین میگردد. 
 

 

 در یکی از نظرات خصوصی شخصی سوالی داشت: حاج سید حسن جعفری که با 11 واسطه به امامزاده کافی و با 32 واسطه به امام سجاد علیه السلام  از ایشان بپرسید آیا شما از همین امامزاده فرزندی  از نسل  کبیر فرزند دیگر امامزاده با تعداد  واسطه های  شما برابر باشد می شناسید؟ خبرنگار ما با ایشان مصاحبه ای داشته که  ایشان یادداشتی نوشتند  ما آنرا  ارسال کرده ایم.
 در پاسخ شما باید گفت قدمت آبادی به  ۸۰۰ سال پیش بر میگردد. قدمت امامزاده از قدمت آبادی کمتر است. این امامزاده قریب به ۴۰۰ سال پیش بر میگردد. چون حضرت حجت السلام حاج سید حسین رکنی عز آبادی از علمای یزد متوفای ۱۳۸۸ شمسی با یازده واسطه به نامهای سید احمد-میرمحمد حسن- میر خلیل- میر محمدعلی- میر جلیل- سیدجعفر – مومن- مهدی- ابراهیم- کبیر به کافی میرسد در حالی سید حسن جعفری هم با ۱۱ واسطه به کافی میرسد . 

نظرات (۶)

  1. سلام بر امامزاده سید کافی (ع)

    وسلام بر شما برادر عزیز که این همه تصاویر زیبا و دیدنی را برای معرفی امامزاده و خادمین ایشان درآن روستا و منطقه محروم تهیه و منتشر کرده اید.

    انشاءالله زیر سایه امام زمان (ع) موفق و سربلند باشید.
    • پاسخ:

      سلام بر امامزاده سید کافی
      وظیفه بود  تشکر از ابراز محبتتان در پناه  حق 
  2. سلام  خیلی امامزاده با صفایی است اگر خدا بخواهد در تابستان آینده به آنجا می رویم.
  3. محمد حسینی پور

    سلام و عرض ادب 
    خدا شاهده دلم خیلی میخواست  این امامزاده را ببیننم گرچه توفیق حاصل نشد  ولی خداوند خواست  در فضای مجازی ایشان را زیارت کنم.
     السلام علیک یا سید کافی
  4. با سلام  ضمن سلام واحترام ادعای انتساب به امام زاده کافی از طریق فرزندی .....
    • پاسخ:

      سلام و تشکر  از نظر خصوصیتان  
      جناب  محمد آقا  لطفا شماره تماس خود رابگذارید  تا در این مورد با شما صحبت نماییم. از صبوری و بزرگواریتان نهایت تشکر و قدردانی را داریم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی