درباره سايت
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد
بایگانی
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۹)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۵)
- فروردين ۱۳۹۸ (۳)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۱۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- آذر ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۷ (۸)
- شهریور ۱۳۹۷ (۲۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
- خرداد ۱۳۹۷ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۱۹)
- فروردين ۱۳۹۷ (۲۰)
- اسفند ۱۳۹۶ (۲۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳۹)
- دی ۱۳۹۶ (۴۲)
- آذر ۱۳۹۶ (۳۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۳۴)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۴۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۹۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۶۷)
- اسفند ۱۳۹۵ (۶۷)
- بهمن ۱۳۹۵ (۵۶)
- دی ۱۳۹۵ (۷۴)
- آذر ۱۳۹۵ (۹۵)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- مهر ۱۳۹۵ (۸۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۵۷)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۲۱)
- تیر ۱۳۹۵ (۲۹۲)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۷۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۰۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۱۰۷)
- اسفند ۱۳۹۴ (۶۹)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۸)
- دی ۱۳۹۴ (۶۶)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۷۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۸۵)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۷۶)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
اللهم صل علی جعفربن محمد الصادق
نظرات: ۱۳ -
متن زیارت مخصوص امام صادق علیه السلام
نظرات: ۱۱ -
-
-
-
-
-
معرفی امامزاده سید کافی علیه السلام
نظرات: ۶ -
-
محبوب ترين ها
-
۸۵۶ -
۱۴۵۸ -
۲۵۸۱ -
۱۱۶۵ -
۷۷۹ -
۲۸۸۷ -
۵۸۱ -
۲۱۲۱ -
۱۹۲۲ -
۴۷۲۸
پيوندها
مناظره هشام بن حکم با استاد معتزلی
عمر بن عبید (80ـ
128ه. ق ) از اساتید و بزرگان فرقه معتزله اسلامی ؛ در عصر امام صادق (ع ) بود؛ و
از دوستان نزدیک منصور دوانیقی (دومین خلیفه عباسی ) به شمار می رفت ؛ و در بصره ؛
جلسه درسی داشت ؛ و شاگردان بسیاری در آن جلسه ؛ شرکت می کردند؛ و او طبق مرام خود
(که بر خلاف اعتقادات تشیع بود) تدریس می نمود؛ هشام بن حکم که از شاگردان زبردست
امام صادق (ع ) و از محققان نیرومند تشیع بود؛ روزی در جلسه درس او شرکت نمود؛ و با
او به مناظره پرداخت به گونه ای که او را محکوم کرد اینک به شیوه مناظره او توجه
کنید) جمعی از شاگردان امام صادق (ع )؛ از جمله هشام ؛ در محضر آن حضرت بودند؛ امام
صادق (ع ) به هشام که در این وقت جوان بود؛ رو کرد و فرمود: آنچه که بین تو و
عمروبن عبید (استاد معتزلی ) مناظره و بحث شده ؛ برای ما بیان کن .
فدایت شوم
ای فرزند رسول خدا! من مقام شما را گرامی می دارم ؛ و از سخن گفتن در حضور شما شرم
دارم ؛ زیرا زبانم را در محضر شما؛ یارای سخن گفتن نیست !.
هرگاه ما دستوری به
شما می دهیم ؛ اطاعت کنید.
به من خبر رسید که عمروبن عبید روزها در مسجد بصره
با شاگردان خود می نشیند (و درباره مسأله امامت و رهبری ؛ بحث و گفتگو می کند؛ و
عقیده شیعه را در مورد مسأله امامت ؛ بی اساس جلوه می دهد).
این خبر برای من
بسیار ناگوار بود؛ از این رو (از کوفه ) به بصره رفتم ؛ و در روز جمعه به مسجد بصره
وارد شدم ؛ دیدم جمعیت زیادی گرداگرد او حلقه زده اند؛ و او نیز جامه سیاه پشمی بر
تن کرده ؛ و عبایی به دوش افکنده ؛ و حاضران از او سؤال می کردند و او جواب می داد.
از حاضران تقاضا کردم ؛ تا در حلقه خود به من جائی بدهند؛ سرانجام راه باز
کردند؛ و در آخر جمعیت ؛ بر دو زانو نشستم ؛ آنگاه مناظره من با او به این ترتیب
شروع شد: (خطاب به عمروبن عبید): ای دانشمند؛ من مرد غریبی هستم ؛ آیا اجازه دارم
از شما سؤالی کنم ؟ آری اجازه داری .
آیا چشم داری ؟ فرزندم ! این چه سؤالی است
که مطرح می کنی ؛ چیزی را که می بینی چرا از آن می پرسی ؟ سؤالات من همین گونه است
.
گرچه سؤالات تو احمقانه است ؛ ولی آنچه خواهی بپرس .
آیا چشم داری ؟ آری
.
به وسیله چشم چکار می کنی ؟ به وسیله چشم ؛ رنگها و اشخاص و سایر منظره ها را
می نگرم .
آیا بینی داری ؟ آری .
با آن چه استفاده می بری ؟ به سیله بینی
بوها را استسشمام می نمایم .
آیا زبان و دهان داری ؟ آری .
با آن چه نفعی
می بری ؟ با زبان طعم غذاها را چشیده و درک می کنم .
آیا گوش داری ؟ آری .
با گوش چه استفاده می کنی ؟ با گوش ؛ صداها را می شنوم .
آیا قلب داری ؟
آری .
با قلب چه می کنی ؟ به وسیله قلب (مرکز ادراکات ) آنچه بر اعضای بدنم می
گذرد؛ و بر حواس من خطور می کند؛ برطرف کرده و صحیح را از باطل تشخیص می دهم .
آیا اعضا؛ از قلب بی نیاز نیستند؟ نه ؛ نه هرگز.
وقتی که اعضا بدن ؛ صحیح و
سالم هستند؛ چه نیازی به قلب دارند؟ پسر جانم ! اعضا بدن در بوئیدن یا دیدن یا
شنیدن یا چشیدن ؛ تردید پیدا کنند؛ و در امری از امور دچار حیرت شوند؛ فوراً به قلب
(مرکز ادراکات ) مراجعه می کنند؛ تا تردیدشان رفع شود و یقین حاصل کنند.
بنابراین خداوند قلب را برای رفع تردید قرار داده است .
آری .
ای مرد
دانشمند! وقتی که خداوند برای تنظیم اداره امور کشور کوچک تن تو؛ پیشوایی به نام
قلب قرار داده ؛ چگونه ممکن است که خدای مهربان آنهمه مخلوق و بندگان خود را بدون
رهبر؛ واگذارد؛ تا در حیرت و شکت ؛ به سر برند و برای رفع شک و حیرت آنها؛ امام و
پیشوا نیافریده باشد؛ تا مردم در موارد مختلف به او مراجعه کنند.
در این هنگام
؛عمرو سکوت عمیقی کرد و لب به سخن نگشود؛ و پس از زمانی تأمل ؛ به هشام گفت : آیا
تو هشام بن حکم نیستی ؟ نه ؛ (این پاسخ هشام یکنوع تاکتیک بود).
آیا با او نشست
و برخاست نکرده ای ؟ و در تماس نبوده ای ؟ نه .
پس تو از اهل کجائی ؟ از اهل
کوفه هستم .
پس تو همان هشام هستی .
در این هنگام ؛ عمرو از جا برخاست و
مرا در آغوش کشید و بر جای خود نشانید؛ و تا من بر آن مسند نشسته بودم ؛ سخنی نگفت
.
وقتی که سخن هشام به اینجا رسیده امام صادق (ع ) خندید و به هشام فرمود: این
طرز استدلال را از که آموخته ای ؟ هشام عرض کرد: آنچه از شما شنیده بودم منظم کردم
.
امام صادق (ع ) فرمود:
هذا والله مکتوب فی صحف ابراهیم و موسی : سوگند به
خدا؛ این گونه مناظره تو در صحف ابراهیم و موسی (ع ) نوشته شده است .
طبقه بندی موضوعی
- بانک احادیث موضوعی (۲۷۰)
- حکایات و داستانهای جالب (۴۱۰)
- نگاهی به زندگینامه ائمه اطهار (۲۲)
- آموزه های دینی و مذهبی (۱۲۴۲)
- معرفی و زندگی نامه بزرگان (۱۴۵)
- موضوعات اجتماعی (۷۷)
- اعمال ماهها و روزهای قمری (۱۸)
- سیره و اشعار (۹۴)
- نصایح و معجزات (۱۰۶)
- مناظرات (۵۱)
- مناسبتهای اسلامی (۳۲)
- اجتماعات دینی و مذهبی (۱۹۱)
- اطلاعیه ها (۷۷)
- بانک پیامک ها (۱۵۰)
- گوناگون (۹۴)
- شهدا و دفاع مقدس (۹۵)
- تصاویر و مراسم محله صادقیون (۸۹)
- شعر و دلنوشته های مذهبی (۱۱۹)
- امامزاده سیدجلال الدین اشرف (۱۴۵)
- امامزاده سید کافی علیه السلام (۱۸)
آخرين مطالب
-
اطلاعیه
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ -
خدمت رسانی موکب امام علی علیه السلام منطقه نوق رفسنجان
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ -
گزارش تصویری از تجمع عزاداران اربعین حسینی درامامزاده سیدجلال الدین
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
راهپیمایی جاماندگان اربعین از روستاهای مجاور به سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ -
مراسم زیارت عاشورا دردهه اول محرم منزل جانبازحاج علی طاهری
دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ -
همایش شیرخوارگان حسینی در امامزاده سیدجلال الدین اشرف برگزارشد
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ -
سومین یادواره شهیدان اکبری برنا و رنجبرمحمدی برگزارشد
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ -
عیوب ساختاری
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ -
مراسم جشن عیدسعید غدیر در امامزاده سید جلال الدین اشرف برگرارشد
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ -
یادواره شهدای غواص وگرامیداشت شهیدان بهامین علیرضایی جعفرآبادنوق برگزارشد
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
پربازديدها
-
۱۸۵۷۴ -
۱۲۷۱۷۰ -
۶۵۳۴ -
۵۵۹۰ -
۴۳۷۴ -
۴۳۴۵ -
۴۷۲۸ -
۳۴۷۴ -
۳۶۴۷ -
۳۳۷۵
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است