جمعه, ۱۱ آبان ۱۴۰۳، ۰۳:۱۰ ق.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

مناظره ی امام صادق با ابوحنیفه

مناظرات

یک روز ابوحنیفه خدمت امام صادق علیه السلام رسید. امام صادق علیه السلام فرمود:
تو کیستی؟
گفت: ابوحنیفه.
امام: مفتی اهل عراق؟
ابوحنیفه، آری.
امام: با چه فتوا می دهی؟
ابوحنیفه: با کتاب خدا قرآن.
امام: تو به کتاب خدا آگاهی؟ می دانی ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه قرآن چیست؟
امام: این که قرآن می فرماید:
(و جعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهرة و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین)
در میان آن ها و سرزمین هایی که برکت داده بودیم، شهرها و آبادی های آشکار قرار دادیم و فاصله های متناسب و نزدیک مقرر داشتیم و (به آن ها گفتیم) شب ها و روزها در این آبادی ها در امنیت کامل مسافرت کنید. [1] .
مقصود از محل امن کجاست که خدا فرموده، در آنجا سیر کنید؟
ابوحنیفه گفت: ما بین مکه و مدینه است.
امام رو به حاضران کرد و فرمود: شما را به خدا سوگند می دهم، آیا بین مکه و مدینه که در حرکت بودید، ترس این نداشتید که خونتان را بریزند و اموالتان را به سرقت ببرند؟
گفتند: چرا.
آن گاه امام به ابوحنیفه فرمود: وای بر تو ای ابوحنیفه! خداوند سخنی جز حق نگوید. به من خبر ده که مقصود از موضع امن در این آیه چیست که می فرماید: (و من دخله کان آمنا)
هر کس داخل شود، در امان خواهد بود؟ [2] .
ابوحنیفه: مقصود بیت الله الحرام است.
امام به حضار فرمود: شما را به خدا سوگند می دهم، می دانید که عبدالله زبیر و سعید بن جبیر داخل خانه ی خدا شدند، ولی آن ها را کشتند و از قتل در امان نماندند؟
گفتند: بار خدایا! چنین است که امام فرمود.
امام فرمود: ای ابوحنیفه! وای بر تو! خدا جز سخن حق نگوید.
سپس ابوحنیفه گفت: من از کتاب خدا آگاهی ندارم. مردی صاحب قیاس [3] هستم و از این راه فتوا می دهم.
امام فرمود: حال که این گونه است و از روی قیاس فتوا می دهی، بگو پیش خدا گناه قتل بزرگ تر است یا زنا؟
ابوحنیفه: قتل از زنا بالاتر است.
امام: پس چگونه است که خداوند در قتل به دو شاهد رضایت داده، ولی در اثبات زنا راضی مگر با چهار شاهد؟
آن گاه فرمود: نماز افضل است یا روزه؟
ابوحنیفه: نماز بالاتر است.
امام: بنابراین تو که قائل به قیاس هستی، زن باید قضای نمازهایی که به حال حیض از او فوت شده به جا بیاورد ولی قضای روزه ی او در حال حیض واجب نیست با این که خدا قضای روزه را واجب گردانید، نه قضای نمازش را؟
آن گاه امام فرمود: بول نجس تر است یا منی؟
ابوحنیفه: بول.
امام: از نظر تو که با قیاس فتوا می دهی، باید برای بیرون آمدن بول غسل کرد، نه منی و حال این که خداوند متعال غسل را به خاطر خروج منی واجب کرده است، نه برای بول.
ابوحنیفه گفت: من صاحب رأی هستم و نظر خود را بیان می کنم.
امام صادق علیه السلام فرمود: رأی تو در این باره چیست که مردی برده ای دارد و آن مرد ازدواج می کند. غلام او هم با زن دیگری ازدواج می کند و این هر دو عقد در یک شب واقع می شود و هر دو در یک شب با زن خود همبستر می شوند. آن گاه هر دو مسافرت می کنند و هر دو زن را در یک خانه می گذارند و از هر کدام یک پسر متولد می شود و پس از تولد، خانه روی آن ها خراب می شود و دو زن می میرند، اما دو پسر زنده می مانند. به نظر تو کدام پسر مالک و کدام یک بنده است و کدام ارث می برد و کدام یک ارث به جای می گذارد؟
ابوحنیفه گفت: من درباره ی بعثت انبیا و تاریخ پیامبران آگاهی دارم.
امام فرمود: به من خبر ده از قول خدای تعالی برای موسی و هارون آن گاه که آن دو را نزد فرعون فرستاد و فرمود:
(لعله یتذکر او یخشی) [4] شاید متذکر شود یا (از خدا) بترسد.
به نظر تو «لعل» به معنای شک است؟
ابوحنیفه: آری.
امام: همان گونه که در نظر تو «لعل» به معنای شک است، آیا در نزد خدا هم به همین معناست و خدا تردید دارد؟
ابوحنیفه: نمی دانم.
امام صادق علیه السلام فرمود: تو گمان می کنی به کتاب خدا فتوا می دهی با این که از کسانی نیستی که وارث آن باشی و از علوم قرآن چیزی به ارث ببری. گمان می کنی بر مبنای قیاس فتوا می دهی و حال این که اولین کسی که قیاس کرد، شیطان بود - که لعنت خدا بر او باد - و دین اسلام بر قیاس بنا نهاده نشده است. تصور می کنی صاحب رأی و نظر هستی و عقیده ی خودت را بیان می کنی در صورتی که فقط رأی رسول خدا صلی الله علیه و آله حق است و رأی دیگران خطاست، چون خدای تعالی می فرماید:
(فاحکم بینهم بما انزل الله)
باید در میان آن ها (اهل کتاب) طبق آنچه خداوند نازل کرده است، حکم کنی. [5] .
عقیده داری که صاحب حدود هستی و حال این که کسی که قرآن بر او نازل شده از تو سزاوارتر است به علم آن حدود. گمان داری که تاریخ انبیا بر تو نازل شده است؛ اما خاتم انبیا صلی الله علیه و آله از تو داناتر به تاریخ بعثت های آنان است.
سپس فرمود: ای ابوحنیفه! اگر نه این بود که بعد از این که از این جا
بیرون بروی، گفته می شود که ابوحنیفه نزد پسر رسول خدا آمد؛ ولی او هیچ سؤالی از ابوحنیفه نکرد، هیچ گونه سؤالی از تو نمی کردم و اگر تو اهل قیاس هستی، به قیاس خود عمل کن.
ابوحنیفه گفت: از این پس درباره ی دین خدا با رأی و قیاس سخن نخواهم گفت.
امام صادق علیه السلام فرمود: ساکت باش! حب ریاست تو را رها نخواهد کرد. آن گونه که کسان قبل از تو رها نکرد. [6] .

[2] سوره ی آل عمران، آیه ی 97. 
[3] قیاس عبارت است از این که حکمی را خداوند برای موردی بیان نموده باشد و بدون این که وجود علت آن حکم در مورد دیگری شناخته شود، در مورد دوم هم جاری شود. 
[4] سوره ی طه، آیه ی 44. 
[5] سوره ی مائده، آیه ی 48. 
[6] الاحتجاج، ج 2، ص 267؛ بحارالأنوار، ج 10، ص 212؛ الصراط المستقیم، ج 3، ص 211. 

[1] سوره ی سبأ، آیه ی 18.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی